Navigate to video: Marit i TV4
Video (00:30)
Marit i TV4
Image
Bild på Marit Paulsen i EU-kampanj 2009
Breadcrumb

Valreklam i tv: Femton år sedan genombrottet

Det var vid ett Europaparlamentsval för femton år sedan som den svenska politiska tv-reklamhistorien på allvar sparkade igång.
Veckans Propagandainspektionen handlar om de förhoppningar och farhågor som väcktes då – och hur det blev.

Som "tråkig tant" fick Marit Paulsen (då Folkpartiet, nu Liberalerna) allt fokus på sig när hennes parti, liksom många andra, för första gången satsade på film och tv-reklam i EU-valet 2009.

Men televisionens storhetstid var redan då förbi och diskussionen om lämpligheten att alls använda tv-reklam kom av sig.

Det konstaterar JMG:s forskare Nicklas Håkansson i veckans Propagandainspektionen.

Propagandainspektionen kommer med nya inlägg varje vecka fram till valet. Av och med JMG:s forskare Nicklas Håkansson, Bengt Johansson och Orla Vigsö.

Läs veckans inlägg här på professor Bengt Johanssons blogg: https://bengtjohansson.blogspot.com/2024/04/propagandainspektionen-vecka-16.html