Image
Gymnasieelever samlade runt klappakvariet
Eleverna från Strömstad gymnasium fick närkontakt med kända och okända havsdjur i Tjärnö Akvarium under ledning av Christin Appelqvist, marin pedagog på Tjärnölaboratoriet.
Photo: Susanne Liljenström
Breadcrumb

Gymnasieelever inspirerades att lära mer om havet

Hur odlar man alger, hur fungerar en fjärrstyrd undervattensfarkost, hur tänker forskare och hur kan en campinganläggning dra nytta av Kosterhavets nationalpark? Detta var några av frågorna som diskuterades när Strömstad gymnasium besökte Tjärnö marina laboratorium för en marin inspirations- och kunskapsdag.

Image
Susanne Lindegarth
Susanne Lindegarth är projektsamordnare på Institutionen för marina vetenskaper och arbetar bland annat med ett utveckla samarbetet med Strömstad gymnasium.
Photo: Albin Dahlin

"Sjögurka!???? Aldrig hört talas om..." Ungdomarna som står samlade runt klappakvariet i Tjärnö Akvarium är både nyfikna och lite skeptiska. Men efter en stund vågar fler och fler följa marinpedagogen Christin Appelqvists uppmaning att sticka ner händerna i det kalla saltvattnet och känna på sjöstjärnor, sjöborrar och annat som finns där.

Besöket i akvariet var ett av inslagen i en heldag för Strömstad gymnasium som nyligen arrangerades på Tjärnölaboratoriet. Ett fyrtiotal elever och lärare från gymnasiets naturvetenskapliga, tekniska och ekonomiska program samlades för att fä veta mer om havet. På agendan stod bland annat föredrag med forskare och företagare, en rundvandring och en avslutande idéverkstad.

Vill locka unga att bli marinvetare

Susanne Lindegarth är projektsamordnare vid Institutionen för marina vetenskaper och hade tillsammans med gymnasiet planerat dagen.

– Jag tycker det är viktigt att lyfta Tjärnös roll i kommunen som en utbildningsstation på universitetsnivå. I förlängningen hoppas jag förstås att det ska leda till att fler unga människor blir intresserade att utbilda sig till marinvetare. 

Image
Elever som står samlade runt en fjärrstyrd undervattensfarkost.
Forskningsingenjör Roger Johansson visade och berättade hur en fjärrstyrd undervattensfarkost (ROV) kan användas för att undersöka livet i havet.
Photo: Susanne Liljenström

En av lärarna som deltog i inspirationsdagen är Anette Ungfors. Hon har ett förflutet som forskare på Tjärnölaboratoriet, men är nu lärare i biologi och naturkunskap på Strömstad gymnasium.

Image
Bild på läraren Anette Ungfors
Anette Ungfors är lärare i biologi och naturkunskap på Strömstad gymnasium.
Photo: Susanne Liljenström

– Den här dagen blir en väldigt bra kick-off inför hösten då eleverna ska göra sina gymnasiearbeten och komma igång med sina UF-företag. Mötet med forskare och etablerade företagare hjälper dem att se möjligheter och att få idéer. Det är så lätt annars att man väljer att göra något inom ett område man redan känner till.

Samarbete skapar intresse för havet

Anette Ungfors framhåller att de återkommande besöken skapar bättre förståelse för havet, till exempel genom att samla in alger och djur och göra egna experiment.

– Labbet är en viktig resurs för oss, det ligger nära och är enkelt att besöka. Genom åren har flera av gymnasiearbetena som gjorts på Tjärnö fått fina utmärkelser i tävlingen Unga forskare, och UF-företagen med marin inriktning har ofta vunnit priser på företagsmässor för unga.

Som en sista punkt på dagen delades eleverna upp i mindre grupper för att kläcka idéer för gymnasiearbeten och UF-företag. Det blev många kreativa förslag som listades på en whiteboard, och sedan diskuterades med forskare och lärare.

Roligt att göra något vetenskapligt

Fateme Karimi, Klara Hinasdotter, Seyha Aslan och Amanda Stjernberg på naturvetarprogrammet ska göra sina gymnasiearbeten i höst när de börjar årskurs tre.

Tre gymnasieelever som pratar med algforskaren Gunilla Toth.
Fateme Karimi, Klara Hinasdotter och Seyha Aslan ville veta mer om algodling och hade många frågor till algforskaren Gunilla Toth.
Photo: Susanne Liljenström

– Vi har fått jättemånga idéer idag på vad man kan göra. Nu ska vi fundera vidare, kanske blir det något med alger och vad man kan använda alger till. Eller kanske något med DNA? Det vore roligt att göra något vetenskapligt, något där man behöver ett labb. Vi gillar DNA!

Text: Susanne Liljenström

Etablerat samarbete för havet

Sedan flera år har Göteborgs universitet genom Tjärnölaboratoriet ett samarbete med Strömstads gymnasium. Elever på naturvetarprogrammet kommer upprepat på studiebesök, och gör även sina gymnasiearbeten på labbet. På ekonomiprogrammet får eleverna prova på att starta och driva företag, så kallade UF-företag (ung företagsamhet), och genom åren har många valt en marin inriktning och fått stöd av forskare på Tjärnö.

Populärt besöksmål
Tjärnölaboratoriet är ett omtyckt besöksmål för skolor från hela Sverige. Under ett år tar stationens marina pedagoger emot ungefär 1 500 elever med lärare, på olika nivåer från förskola till folkhögskola. Vissa nöjer sig med en visning av akvariet, andra stannar flera dagar för att hinna göra strandexkursioner och utfärder med forskningsfartyget, sätta upp egna experiment och träffa stationens forskare.