Malin Brännström
Universitetsadjunkt
Avdelningen allmän didaktik och pedagogisktOm Malin Brännström
Doktorand i forskningsämnet pedagogiskt arbete.
I min kommande avhandling undersöker jag mötet mellan grundskolan och nyanlända elever i åldrarna 12-16 år som saknar, eller har kort, skolbakgrund vid ankomsten till Sverige.
Jag intresserar mig bland annat för hur dessa elever förstås och konstrueras som elevsubjekt i policy och av personal på högstadieskolor och välkomstenheter. Detta undersöks genom etnografiskt fältarbete i tre svenska kommuner.
-
Instead of Passing the Test: Passing as a “Normal” Student in the Mainstream
Classroom
Malin Brännström
Scandinavian Journal of Educational Research - 2023 -
Struggling to teach "those who struggle". The education of newly arrived students with limited schooling in two Swedish compulsory
schools
Malin Brännström, Andreas Ottemo
Education Inquiry - 2022 -
From subjects of knowledge to subjects of integration? Newly arrived students with limited schooling in Swedish education
policy
Malin Brännström
Power and Education - 2021 -
Politiker och Migrationsverket: Hur tar ni
ansvar?
Martin Harling, Marcus Herz, Eva Reimers, Tinna Harling, Live Stretmo, Viktor Vesterberg, Philip Lalander, Daniel Hedlund, Jonna Linde, Anna Lundberg, Ulrika Wernesjö, Lars-Ove Johansson, Magnus Dahlstedt, Erika von Wiessenberg, Malin Brännström
Dagens Samhälle - 2020 -
Att stärka den akademiska kompetensen i grundlärarprogrammet och mastersprogrammet i didaktik. Utvecklingsprojekt vid Institutionen för Didaktik och Pedagogisk Profession vid Göteborgs
universitet.
Lisa Asp-Onsjö, Catarina Player-Koro, Malin Brännström, Ola Strandler
institutionsrapport - 2019 -
Om examensarbetet på
grundlärarprogrammet
Lisa Asp-Onsjö, Malin Brännström, Catarina Player-Koro, Ola Strandler
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, Olof (red.) - 2019 -
"Han är lite av en gåta för oss". Begripliggöranden av elever med kort
skolbakgrund.
Malin Brännström, Eva Reimers, Lisa Asp-Onsjö
Utbildning och Demokrati - 2019 -
Teaching 'those who struggle'. Identifying problem representations in the education of newly arrived students with little or no previous
schooling.
Malin Brännström
Paper presented at Oxford Ethnography and Education Conference - 2018 -
Tensions between professional practice and academia in Teacher
Education
Catarina Player-Koro, Ola Strandler, Lisa Asp-Onsjö, Malin Brännström
Paper presented at the European Conference on Educational research (ECER), Bolzano - 2018 -
"Misstänker vi att hon är analfabet?" - (O)förståelser av nyanlända elever med låg grad av litteracitet i den svenska
grundskolan
Malin Brännström
Nationell konferens i pedagogiskt arbete. 14-15 augusti, Göteborg. - 2017 -
Instead of passing the test - trying to pass as a "normal" student in a classroom where literacy is
presumed
Malin Brännström
NERA 2017 - 2017