Image
Photo: Shutterstock
Breadcrumb

Black Friday kan bli skuldfälla för yngre kvinnor

Published

Nu avlöser den ena köpfesten den andra. För kvinnor mellan 18 och 25 år kan dock kampanjerna bli en kostsam affär då skuldsättningen bland just yngre kvinnor står för den största ökningen bland unga vuxna de senaste tio åren. En ökning som främst beror på konsumtion.

– Det har blivit lättare att låna till konsumtion, även till förbrukningsvaror som det tidigare inte var lika vanligt, eller lättillgängligt, att låna till, säger konsumtionsforskare Magdalena Petersson McIntyre på Centrum för konsumtionsforskning. 

Shopping under tidspress

Black Friday, Singles Day, Black Week, Cyber Monday, mellandagsrean – likt ett pärlband av konsumtionsmöjligheter radar de olika kampanjerna upp sig i vintermörkret.

Budskapet är att det gäller att slå till snabbt då många erbjudanden bara gäller under en kort tid.

För handlarna som pressats hårt under pandemin innebär Black Friday och julhandeln en viss uppgång i tron på framtida försäljning, enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

Dock riskerar prisfesterna att få konsekvenser för konsumenter som impulsköper varor på kredit.

Skulder ökar mest bland yngre kvinnor

Särskilt yngre kvinnor har alltmer hamnat i riskzonen för att få större skulder på grund av konsumtion.

Statistik från Kronofogdemyndigheten visar att kvinnor mellan 18 och 25 år mer än fördubblat sin medianskuld på tio år. 2011 var medianskulden för unga kvinnor som hamnar hos Kronofogden 7 400 kronor, och 2021 hade den ökat med 102 procent till 14 900 kronor. Ökningen beror mest på konsumtionsskulder, och är bland yngre kvinnor allt mer drivet av shopping online. Något som inte förvånar Magdalena Petersson McIntyre.

– Många nätbutiker säljer kläder och kosmetika som riktar in sig på en ung kvinnlig målgrupp. Sådana varor är också sedan länge kvinnligt kodade, säger hon.

Image
Magdalena Petersson McIntyre
Magdalena Petersson McIntyre forskar kring konsumtions på CFK.
Photo: Hillevi Nagel

Dock menar hon att det gäller att fundera över vad som räknas som konsumtion.

– Det är alltid viktigt när unga kvinnors konsumtion kritiseras att fundera på hur konsumtion definieras. Det som kvinnor gör kallas oftare konsumtion än det som män gör, även om det är i princip samma aktivitet. Online-spel och kasinon vänder sig ofta till unga män, men jag vet inte om Kronofogdemyndigheten definierar det som konsumtion. Det skulle jag göra.

Digitalisering ger ny gränslös konsumtion

Även bland yngre män har medianskulden ökat, men ökningen är mindre. Det innebär att yngre kvinnor nu nästan kommit ikapp männen i åldersgruppen 18 till 25 år.

– Det kan ju betyda att män och kvinnor idag har ett mer likt ekonomiskt beteende, säger Magdalena Petersson McIntyre.

Överlag har antalet unga vuxna med skulder som hos Kronofogden minskat sedan 2011.  Samtidigt har det totala skuldbeloppet i åldersgruppen 18 – 25 år ökat. De färre unga som blir skuldsatta har alltså i genomsnitt har en större skuld att betala.

– Att skuldsättningen ökat i belopp men inte med antal individer kan ju tyda på att vissa människor har svårare att hantera den utsatthet som följer på digitaliseringen, en ny form av gränslöshet. Många människor kan ha det svårare att se igenom de försäljningstekniker med riktad reklam och personliga erbjudanden, eller lockas extra mycket av det, säger Magdalena Petersson McIntyre.

Nås ständigt av uppsökande marknadsföring

Digitaliseringen innebär att vi ständigt nås av reklam och uppsökande marknadsföring vilket gjort att konsumtionens tid och rum förändrats, menar hon.

– Du kan handla överallt och när som helst. Du kan klicka hem varor på kredit innan du bestämt dig helt för om du ska köpa dem. Tidigare var fönstershopping eller att strosa runt i affärer ett tidsfördriv. Det är det förstås idag också, men nu kan den aktiviteten ske via din telefon, dygnet runt och du kan också få hem varorna. Handeln vet förstås att den som fått en vara till sitt hem gärna behåller den. Få den här attraktiva varan nu, och betala någon gång i framtiden är budskapet.

Även livsstilsförändringar spelar in, säger hon.

– Vi möts ständigt av mediabilder av människor med attraktiva livsstilar och påkostade konsumtionsvanor. Förverkliga dig själv med hjälp av konsumtion är ett budskap som omger oss. Mänskliga aktiviteter gestaltas alltmer med hjälp av konsumtionsvaror. Från all mat som ska lagas som en slags livsstils-upplevelse, till hur kroppar och hem visas upp, inte minst i sociala medier.  

Ett sådant klimat skapar ett dilemma som kan bli särskilt tydligt en dag som Black Friday.

– Det blir en form av inbyggd motsättning. Å ena sidan finns alla dessa tekniker som är uttänkta för att få oss att släppa på alla spärrar och bara köpa, köpa. Å andra sidan förväntas vi ta ansvar och inte skuldsätta oss. Inte en lätt ekvation att lösa.

Text: Agnes Faxén