Bild: Ulrika Holmberg och Magdalena Petersson McIntyre, forskare vid Centrum för Konsumtionsvetenskap samtalade med Jarle Oppedal, från Forbrukerrådet.
Norges motsvarighet till Konsumentverket, Forbrukerrådet, har besökt Centrum för Konsumtionsvetenskap (CFK).
Att Norge kommer hit till Göteborgs universitet för att ta del av vår forskning tycker Ulrika Holmberg, föreståndare för CFK, är glädjande.
– Det är såklart en fjäder i hatten och ett erkännande för vår forskning, att en myndighet från ett annat land kommer hit för att inhämta kunskap, säger hon.
Jarle Oppedal, från Förbrukarrådet i Norge, förklarar varför man vänder sig till just Centrum for konsumtionsvetenskap.
– Vi ser att de två stora utmaningarna på konsumentområdet är digitalisering och hållbar konsumtion. CFK är en stark vetenskaplig miljö på konsumtionsområdet med kompetens inom dessa områden, säger Jarle Oppedal och fortsätter:
– Dessutom är det norska och svenska samhället likt varandra, erfarenheter och kunskaper går att överföra direkt, säger han.
Forbrukerrådet i Norge driver även frågor som i Sverige ligger under organisationen ”Sveriges konsumenter”. Jarle berättar att Forbrukerrådet just nu håller på att ta fram en ny strategi för de närmaste fem åren. Förutom att träffa forskare från CFK, har de även träffat norska forskare vid Forbruksforskningsinstituttet SIFO, vid Oslo metropolitan university.
– Vi vill veta mer om de trender och utmaningar som möter konsumenter. Och hoppas få mer kunskap om, som exempel, vilka av konsumenterna är extra sårbara? Hur och när uppstår problem i samband med konsumtion?
– För första gången tittar vi faktiskt också 10 år framåt, för det händer mycket på konsumtionsområdet just nu, säger Jarle Oppedal.
- I Norge har vi just nu en stor debatt om returrätt inom internethandeln. Det är 14 dagars returrätt, vilket gör att väldigt mycket skickas tillbaka. Är det hållbar konsumtion?, fortsätter han.
- Är det rätta att konsumera mindre? Och ska vi lägga det ansvaret på konsumenterna? Det är frågor som vi funderar över just nu i Forbrukerrådet.