Image
Photo: Michael Erhardsson/Mostphotos
Breadcrumb

Forskningsöversikt om fritidshem

Published

I en ny forskningsöversikt från Skolforskningsinstitutet beskrivs hur lärare på fritidshem kan skapa förutsättningar för såväl elevers meningsfulla fritid som deras utveckling och lärande. Karin Lager vid Göteborgs universitet är en av två externa forskare bakom rapporten.

Image
Porträtt på Karin Lager.
Karin Lager.
Photo: Carl-Magnus Höglund

– Det finns sedan tidigare rapporter, forskning och utvärderingar som visar att fritidshemmen behöver höja kvaliteten i undervisningen. Den här sammanställningen ska ge lärare vägledning i att tillsammans planera och utvärdera olika arbetssätt för att eleverna ska erbjudas en meningsfull fritid och stöd i sin utveckling och sitt lärande, säger Karin Lager, universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Hur kan fritidshemmen bidra till elevernas utveckling och lärande?

– Studierna som ingår i översikten visar att de olika förhållnings- och arbetssätten lärare använder i undervisningen består av tre centrala delar: lärares förhållningssätt i relation till elevers lek och sociala samspel, skapande av kreativa miljöer, och organisering av olika typer av undervisningssituationer. Översiktens resultat visar att det är viktigt med ett helhetsperspektiv i undervisningen där omsorg, utveckling och lärande är sammanflätade med varandra.

Undervisning måste anpassa efter lokala förutsättningar

Men även forskningssammanställningen lyfter fram framgångsrika arbetssätt är det inte någon manual som lärare kan använda rakt av.

– Lärare behöver anpassa sitt arbetssätt till lokala aspekter som ramar in undervisning och lärande, och anpassa aktiviteterna så att det det är meningsfullt för eleverna.

Klarar fritidshem av sitt uppdrag att ge eleverna en meningsfull fritid och bidra till deras utveckling?

– Den frågan är inte i fokus för denna forskningssammanställning. Men min egen forskning behandlar just kvalitetsaspekter och visar att det finns flera aspekter som gör det svårt för lärare. Det är till exempel att det saknas bra lokaler för fritidspedagogiskt arbete, att personalen inte är utbildad, att det inte finns material, och att det inte finns tid för planering eller ställtid mellan olika ansvarsområden.

Mycket internationell forskning

Var det något i forskningslitteraturen som överraskade dig?

– Ja, mängden internationell forskning som rör skolbarns fritid. Även om vi benämner fritidshem och skolbarnsomsorg på olika sätt internationellt, och även har olika finansieringsformer, så behöver skolbarns skolfria tid utgöras av meningsfulla sammanhang. 

Vad ska forskningssammanställningen användas till?

­– Avsikten är att erbjuda lärare forskningsbaserad kunskap om olika förhållnings- och arbetssätt som skapar förutsättningar för en meningsfull fritid samt utveckling och lärande inom fritidshemmet.

Text: Carl-Magnus Höglund

Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem

Översiktens resultat ger en mångfacetterad bild av hur lärare i fritidshem kan organisera under­vis­ningen och förhålla sig till eleverna. Resultaten från de 37 ingående studierna sammanställdes utifrån en analys som resulterade i tre centrala teman:

  • inta ett medvetet förhållningssätt
  • skapa kreativa miljöer
  • organisera undervisningen.

Översiktens teman hänger samman och ger ett helhetsperspektiv i undervisningen.

Läs mer och ladda ner rapporten på Skolforskningsinstitutets hemsida.