De senaste åren har Bulten skickat hela fem medarbetare till Handelshögskolans Executive MBA-program. En av dem är vd Magnus Carlunger, Bulten Sweden AB, som beskriver en strategisk satsning:
– Vi ser en styrka i att behålla kunskapen och kulturen i företaget, därför rekryterar vi gärna internt till olika nyckelpositioner. För att få in nya tankar och idéer satsar vi i stället på att lyfta medarbetarna kompetensmässigt och förbereda dem för centrala roller.
Fokus på den asiatiska marknaden
Executive MBA-programmet fokuserar på Asiens tillväxtmarknad, bland annat genom studieresor till Indien och till Kina. Här besöker deltagarna universitet och företag och får uppleva kulturen från insidan.
– Jag levde lite i tron att västerländskt management skapar västerländska förutsättningar. Nu ser jag en helt annan komplexitet och har lärt mig mer om hur vi ska agera i våra kontakter med kunder och leverantörer, säger Claes Lundqvist som är Vice President Business Controller på Bulten AB och mer än halvvägs in i sin Executive MBA-utbildning.
Personlig utveckling
Executive MBA handlar också mycket om personlig utveckling tillsammans med andra ledare i en sammansvetsad grupp. För Patrick Lexér, Vice President Inköp, ledde programmet till en befordran.
– Jag har gjort en rejäl resa och utvecklade mitt synsätt på allt från hur organisationer fungerar till hur vi gör affärer. Jag tycker också att jag har fått ett annat självförtroende. Dessutom har jag fått nya arbetsuppgifter, ett karriärkliv som jag inte tror hade hänt utan en Executive MBA i ryggen.
En bra investering för framtiden
Executive MBA-programmet är en exklusiv utbildning som innebär att företaget satsar både tid och pengar på sina medarbetare. Går det att räkna hem investeringen?
– Med facit i hand har vi lyckats väldigt bra. Även om det är svårt att sätta kronor och ören på det så kommer pengarna tillbaka, mycket fortare än man tror, säger Magnus Carlunger.
EXECUTIVE MBA
En engelskspråkig managementutbildning på deltid för yrkesverksamma personer i ledande positioner – den enda i Sverige med prestigefylld ackreditering från Association of MBAs (AMBA).
Under 21 månader får deltagarna tillgång till de senaste rönen inom management och utmanas att använda sina nya insikter i den dagliga verksamheten. Målsättningen är att ge deltagarna ett försprång för att lyckas i en globaliserad värld och chansen att bygga värdefulla nätverk.
Nästa programstart sker 6 oktober 2016. Läs mer på www.guexed.com.
Detta är en artikel från
Handelshögskolans Magasin 2016