Breadcrumb

Får medel för utsläppsreducerande åtgärder

Published

Hallå där Helena Pedersen, docent vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och en av dem som får tilldelning av medel ur Göteborgs universitets interna klimatfond för utsläppsreducerande åtgärder under 2018.

Du tilldelas 139 400 kronor för att genomföra ”Seminars in Critical Studies of Human-Animal Relations in the Anthroprocene”. Vad är det du tänker göra?
– Jag och mina projektkollegor - Juan Velasquez, Dorna Behdadi och Jonna Håkansson - ska utveckla en plattform och ett nätverk för kritiska djurstudier vid Göteborgs universitet med fokus på antropocendebatten, klimatförändringar, etik, social rättvisa och hållbar utveckling. Genom seminarieverksamhet och andra aktiviteter vill vi lyfta fram och synliggöra människa-djurrelationer som centrala för dessa frågor. Projektet kommer att arbeta kontaktskapande över fakultetsgränserna och koppla ihop teori med praktik, vilket bland annat innebär att främja växtbaserad mat och att bli en samlingspunkt och katalysator för liknande aktiviteter och initiativ vid universitetet. Både kunskapsutbyte och pedagogisk utveckling ingår i våra planer, liksom samarbete med sociala rörelser och andra partners i och utanför akademin. På så sätt vill vi bidra till hållbarhetsarbetet på campus. Vårt projekt är tänkt att fungera som en lokal nod till det nybildade europeiska forskningsnätverket "Human-Animal Relations in the Anthroprocene”, som har motsvarande syfte.

På vilket sätt kan detta bidra till utsläppsreducerande åtgärder?
– Enligt FAO står djurindustrin för cirka 18 procent av utsläppen av växthusgaser och orsakar dessutom en rad andra lokala och globala miljöproblem. Våra dagliga konsumtionsmönster påverkar miljön och att övergå till växtbaserad mat ser vi som ett viktigt steg i hållbarhetsarbetet. Vi behöver vända på de normer som finns kring mat. Förutsättningarna har nog aldrig varit bättre än idag med ett växande utbud av och medvetenhet kring djurfria produkter.

Ditt eget forskningsfält är kritiska djurstudier och kritisk djurpedagogik där du fokuserar på människa-djurrelationer som pedagogisk/didaktisk fråga och som ett område för kritisk utbildningsvetenskaplig forskning. Hur pass väl passar den kommande seminarieserien in där?
– Seminarieserien är ett sätt att utveckla, sprida och debattera forskningen inom fältet, som är tvärvetenskapligt. Genom att diskutera begrepp som avdomesticering och avkolonisering vill vi öppna möjligheter att relatera till djur på andra sätt än genom produktion och konsumtion, och att bland annat utforska paralleller mellan speciesism, rasism och sexism. För mig är utbildningssystemets roll, när det gäller formandet av människa-djurrelationer, särskilt intressant, dels som föremål för kritisk analys, men det väcker också frågor kring utbildningens möjligheter att utmana invanda synsätt. Här kan seminarierna inspireras av en lång forskningstradition inom kritisk pedagogik.

Mer information:
Docent Helena Pedersen, e-post: helena.pedersen@gu.se, telefon: 0730-85 17 61