Julkalender BioEnv 2021

I årets julkalender fokuserar vi på biologisk mångfald och gör en djupdykning bland de många arter som förekommit i vetenskapliga artiklar från institutionen under 2021.

Tema: Biologisk mångfald

Att biologisk mångfald, eller biodiversitet är viktigt vet nog de flesta. För att kunna bevara mångfalden behöver vi ha god kunskap om de arter och släkten som finns idag och hur de utvecklats genom årtusendenas lopp.

På institutionen finns många som jobbar väldigt konkret med frågor kopplade till biodiversitet men även övriga bidrar direkt eller indirekt till den ökade kunskapen om växter och djur. Och i årets kalender får du följa med på en resa bland ett axplock av de arter (eller i vissa fall hela släkten eller ännu högre grupper) som figurerat i en eller flera artiklar som publicerats av institutionens forskare under året.

Följ kalendern på Facebook eller här

Varje dag fram till julafton presenterar vi en ny organism på vår Facebook-sida. Vi möter stort och smått, på land och i vatten. En del är gamla bekanta medan andra är helt nya både för er och forskarna som studerat dem. Kan du gissa vad det handlar om? Ledtrådarna får du i form av  bilder och korta (men ganska kluriga) rim. Testa dig själv eller utmana släkt och vänner! Svaren kommer tillsammans med nästa dags fråga, men finns också på den här sidan om man inte kan vänta så länge!

En lucka för varje dag

Här kommer hittar alla luckor, både frågor och svar, från förste till tjugofjärde december. Men lova att ni inte tjuvkikar!

bild lucka 1
Foto: Leon Green