Analyserar och rapporterar - master i kriminologi

- Masterutbildningen blir vad du gör den till, säger Mia Lenjesson som gick ut med den första kullen masterstudenter 2010. Jag försökte hitta någon inriktning som jag skulle kunna ha nytta av ute i arbetslivet. Och nytta har hon haft av sina studier. Nu har Mia en tjänst som analytiker på Polisen i region Väst, med placering i Borås.

Att det skulle bli något med polisen, kriminalitet eller brottslighet i största allmänhet var givet sedan länge så efter gymnasiet blev den en grundkurs i kriminologi. Nästa steg blev en treårig utbildning i Birmingham, England.

- Jag läste mina sista terminer i England med inriktning mot forensisk psykologi och tog en kandidatexamen. Då kände jag att jag hamnat rätt. Därför var valet att läsa vidare på masternivå inte svårt.

Ringde till Polisen

Hela tiden fanns frågan vad som skulle hända efter examen, arbetsmarknaden för kriminologer är ganska smal så det gäller att skaffa sig kontakter på många olika sätt. De externa föreläsarna som kom in under utbildningen gav värdefulla insikter om hur arbetslivet skulle kunna bli. Ett annat sätt var genom masteruppsatsen.

- Eftersom jag kommer från Borås ringde jag till Polisen där och berättade att jag skulle skriva en uppsats och bad om ett möte. Till slut fick jag ett möte och vi diskuterade olika upplägg.
Det hela slutade med att Mia skulle göra en utvärdering av den trygghetsundersökning som regelbundet görs bland medborgarna. Ställdes rätt frågor, blev svaren användbara och hur skall man arbeta utefter de uppgifter som kom fram i undersökningen?

- Jag satt hemma och jobbade och reste in till polisen med jämna mellanrum för att göra intervjuer och vara med på möten, detta gav mig chansen att se hur verksamheten fungerade och de fick en bild av mig.

Man kan sammanfatta Mia uppsats med att nästa trygghetsmätning som gjordes baserades mycket på Mias uppsats.

- Ja, min gamla masteruppsats hänger med, konstaterar hon.

Analytiker

Efter några projektanställningar inrättades nationella tjänster som analytiker runt om i landet. Mia sökte tjänsten i Borås och fick den.

- Mina arbetsuppgifter är främst att ta fram olika typer av underlag, både till områdets ledningsgrupp och ner till enskilda polismän. Konkret handlar det om att samla in och bearbeta material och sedan skriva rapporter. Det är hela tiden olika typer av områden som jag får sätta mig in i och jag måste också tänka på vem som skall läsa mina texter så att jag anpassar dem. Det är ett väldigt omväxlande jobb.

Tillbaka på universitetet

Nu har Mia en fast tjänst, men hon har inte helt släppt universitetet.

- Vi är några som har blivit inbjudna som externa föreläsare på kriminologiprogrammet och det är alltid roligt att nu vara en av dem som kommer och besöker blivande kriminologer för att berätta om hur arbetet som kriminolog kan se ut.

Person som sitter vid ett datorskrivbord vänt bort från skrivbordet
Foto: Anders Östebo