Hoppa till huvudinnehåll
Göteborgs universitet
Länkstig

Slutproduktion i opera

Kandidat- och masterprogrammen i opera bjuder på två verk som tillsammans utgör 2020 års slutproduktion: Cimarosas ”L’Impresario in Angustie” och Puccinis ”Suor Angelica”. Det ena är en skruvad, men skrämmande verklighetstrogen parodi på hur livet bakom scenen i ett operahus kan se ut. Det andra är en kort, men intensiv tragedi som utspelar sig i ett nunnekloster.

 

Slutproduktionen är det största sceniska projektet i operautbildningen. Här får studenterna chansen att testa allt de har lärt sig under de gångna tre åren, och att visa upp sig för framtida arbetsgivare. Denna produktion spelades 4, 7, 8, 11, 12 december 2020 på Artisten. Men detta år föreställningarna inte öppna för allmänheten. En föreställning filmades och finns att se på vår YouTube-kanal

Foto: Johan Wingborg

L’Impresario in Angustie

Musik: Domenico Cimarosa  
Libretto: Giuseppe Maria Diodati

Dirigent: Henrik Schaefer
Regi: Mira Bartov
Orkesterarrangemang: Henrik Schaefer
Svensk översättning: Mira Bartov
Svensk översättning av prolog & final: Jenny Viklund och ensemblen

På scen:

Prolog – Jenny Viklund
Fiordispina – Ingrid Berg, sopran
Merlina – Amanda Lodding, sopran
Doralba – Sally Svensson, mezzosopran
Don Perizonio – Eric Schoeffler, basbaryton
Don Crisobolo – Jakob Antonér, bas
Gelindo – Viktor Johansson, tenor

I orkesterdiket: University of Gothenburg Symphony Orchestra

Dirigent: Henrik Schaefer
Violin 1: Sanna Lundberg, Miguel Chamorro Cabezaz
Violin 2: Orlaith McHugh, Ivo Martinovic
Viola: Sophie Gailly, Taslima Syed Bastin
Cello: Ellen Porter, Miguel Sanchez Rebollar
Kontrabas: Lisa Olsson, Mattia Pelosi
Oboe: Pablo Claro Carreras, Line Rønn Ingvardsen
Horn: Oliver Davis, Sunniva Saether Torskangepoll
Fagott: Magdalena Scheid
Cembalo: Mikael Kjellgren

Foto: Johan Wingborg

Suor Angelica

Musik: Giacomo Puccini
Libretto: Giovacchino Forzano

Dirigent: Henrik Schaefer
Regi: Mira Bartov
Orkesterarrangemang: Henrik Schaefer
Svensk översättning: Thomas Kinding

På scen:

Suor Angelica – Elin Jakobsson, sopran
Suor Genovieffa – Jenny Viklund, sopran
La Zelatrice/La suora Infermiera – Sally Svensson, mezzosopran; cover: Ellinor Romin
La Zia Principessa – Frida Lundin, mezzosopran
La Osmina – Amanda Lodding, sopran
La Dolcina/Una Converse – Sunta Overvliet, sopran
Maestra delle novizie/ La Badessa – Ellinor Romin, mezzosopran; cover: Anna Ström Josefsen
Le Cercatrici – Madeleine Allsop, sopran; Ingrid Berg, sopran

I orkesterdiket: University of Gothenburg Symphony Orchestra

Dirigent: Henrik Schaefer
Flöjt: Olmo Álvarez Ruiz, Georgiana Hughes
Oboe: Laura Ribes Franco
Klarinett: Pablo Garcia Pérez, Esther Torro Tolsa
Fagott: Marta Balsa Fernández, Gerson Fabris Danile
Horn: Jenni Lamminen
Slagverk: Lauren O'Malley, Lydia Johansson
Harpa: Claire Moncharmont, Tanne Harder
Keyboard: Ruxanda Efros
Piano: Lars-Göran Dahl

Bakom scen

Regi: Mira Bartov
Scenografi och kostymdesign: Richard Andersson
Ljusdesign: Fredrik Ekström
Mask- och perukdesign: Lars Carlsson
Koreografi: Karin Rickardsson

Scenografiansvarig: Mikael Eriksson
Verkstad: Mikael Eriksson mfl
Föreställningstekniker: Fredrik Ekström
Kostymateljé: Ina Nyholm, Jenny Beckman mfl

Producent: Hanne Wirde
Orkesterkoordinator: David Glänneskog
Musikalisk instudering: Lars-Göran Dahl (Suor Angelica), Mikael Kjellgren (L'Impresario in Angustie)
Föreställningsfoto: Johan Wingborg
Kommunikation: Tobias Egle, Markus Görsch
Programansvarig operaprogrammet: Monica Danielson
Enhetschef: Catharina Bergil