Göteborgs universitet

Bedömningsstöd i moderna språk

Här finns information riktad till elever om prov och bedömningsstöd i moderna språk (franska, spanska och tyska).

Bedömningsstöden i moderna språk konstrueras av Göteborgs universitet på uppdrag av Skolverket. Proven avser att pröva elevers kunskaper, oavsett var, när eller hur man har lärt sig språket. Proven bygger alltså inte på några särskilda undervisningsmaterial. En grundläggande princip är att eleverna ska ges möjlighet att visa så mycket som möjligt av vad de kan. Därför har provet tre olika delprov som i sin tur har olika innehåll. Delprov A består av en muntlig uppgift. Delprov B innehåller flera separata uppgifter som avser pröva läsförståelse och hörförståelse. Delprov C består av en skriftlig uppgift. Det sammanvägda provbetyget ska stödja lärarens betygsättning i ämnet. Bedömningsstöden genomförs under en provperiod och skolan beslutar därför datum lokalt.

Delprov A

Delprovet består av en muntlig uppgift som ska genomföras i par, i lärarens närvaro. Delprovet består vanligen av två delar och till varje del finns inspirationsmaterial. 

I den första delen ska eleverna var för sig berätta om några föreslagna teman från inspirationsmaterialet. I den andra delen ska eleverna tillsammans diskutera olika teman. Det är meningen att eleverna under samtalets gång ska kunna dra nytta av och få stöd i de olika punkterna och förslagen som finns på uppgiftsbladet. Eleverna får cirka 5 minuters individuell förberedelsetid och har då rätt att göra anteckningar på lösblad. I övrigt tillåts inga hjälpmedel. 

Delprov B

Delprovet avser pröva läsförståelse och hörförståelse och består av B1 – Fokus: Läsa och B2 – Fokus: Höra. B1 har en provtid på 60 minuter och B2 på cirka 50 minuter. Det är viktigt att som elev noga läsa igenom instruktionerna och att skriva alla svar på målspråket. 

Delprov C

Delprovet består av en skriftlig uppgift som genomförs individuellt. Eleven ska utifrån uppgiftens instruktion skriva en eller två sammanhängande texter på målspråket. På uppgiftsbladet ges även viss inspiration till skrivandet, till exempel bilder eller en lista med förslag på teman. Titel, ordantal samt mottagare för texten anges i uppgiftens instruktion. 

Det är som elev viktigt att noga läsa uppgifter och inspirationsmaterial. Det är meningen att eleven under sitt skrivande ska kunna dra nytta av och få stöd i de olika punkterna och förslagen som finns på uppgiftsbladet. 

Bedömningen av provet

Bedömningen görs utifrån betygskriterierna för respektive färdighet. Elevernas förmåga att förstå och förmedla ett innehåll står i fokus vid bedömningen. När alla delprov har genomförts vägs de olika resultaten samman till ett samlat provbetyg. Detta sammanvägda provbetyg beaktas vid betygssättningen. 

När läraren ger återkoppling till eleven efter provgenomförandet har eleven möjlighet att se provet. Läraren har också möjlighet att beskriva hur provet har bedömts och diskutera resultaten på provens olika delar samt informera om vilken roll provresultaten spelar vid betygssättningen. Återkopplingen ges på ett sådant sätt att provets innehåll inte riskerar att spridas och eleven får därför inte behålla material kopplat till provet.

Anpassning

För elever med olika funktionsnedsättningar kan provet behöva anpassas på olika sätt i samband med genomförandet. Mer information om detta finns på Skolverkets Webbplats.

Exempel på uppgiftstyper

För information om hur uppgifter i moderna språk kan se ut i Skolverkets provplattform hänvisas till Skolverkets demoprov. I Skolverkets tjänst för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial finns också exempel på uppgiftstyper med bedömningsanvisningar. Materialet kan användas fritt av såväl lärare som elever. Där finns även formativt material som passar från nybörjarnivå till åk 9.