Breadcrumb

Särskild ämnesutbildning i musik fyller femtio

Published

I oktober 2021 är det 50 år sedan Särskild ämnesutbildning i musik (Sämus) startade i Göteborg. För första gången vände sig Musikhögskolan inte bara till klassiska musiker utan också till studenter inom jazz, pop, rock och folkmusik. Den 16 oktober firades jubileet vid Högskolan för scen och musik, där sexton av utbildningens 22 studenter samlades för att fira sin kursstart för femtio år sedan.

Under det tidiga 70-talet reformerades all högre musikutbildning i Sverige. 1971 övergick de tre musikkonservatorierna i Stockholm, Göteborg och Malmö till att bli ”musikhögskolor”. Vidare förändrades och kursinriktningar för blivande musiker och organister. Slutligen skapades nya musiklärarutbildningar där Sämus var ett nytt experiment. Bakgrunden till dessa förändringar var ett stort behov av förändrade förutsättningar för de studenter som genomgick någon av utbildningarna på de nya musikhögskolorna.

Under den senare delen av 60-talet fanns det flera strukturella problem som skapade obalanser för unga nyutbildade musiker och musiklärare. Nyutbildade musikerstudenter hade svårt att konkurrera med andra musiker om jobben i symfoniorkestrar. Samtidigt sökte sig nyutbildade musiklärare inte till grund- och gymnasieskolor utan valde hellre kommunala musikskolor som arbetsplats.

Dessa problem berodde delvis på att kvaliteten hos högre musikutbildning inte motsvarade det förändrade musiklivets behov. Populärmusikens framväxt ställde nya krav på utbudet hos media och konsertutbud. Den kulturpolitiska diskussionen i samhället krävde dessutom en breddad syn på vilka musikformer som skulle få stöd. Det var inte bara den traditionella konsertkulturen som skulle stödjas utan också det som kallades ”andra genrer” som folkmusik, jazz och populärmusik i olika former.

För den dåvarande musiklärarutbildningen handlade det om att möta de kommande elevernas musikintresse för populärmusik. Lösningen blev en ny experimentutbildning där inte bara genrer av olika slag skulle samsas i utbildningen utan också att kraven på musikkunskaper knöts inte enbart till piano eller fiol och cello, som i den traditionella konservatorieutbildningen, utan även andra instrument som dragspel och gitarr kunde vara grund för antagning. Det handlade bara om att vara tillräckligt duktig musiker oavsett repertoarinriktning.

Sämus startade 1971 i Göteborg och följdes av motsvarande utbildning i Malmö 1973 och i Piteå 1974. Det var inte bara många genrer som rymdes i utbildningarna, utan också nya undervisningsformer. Instrumentala lärare från musiklivet utanför konservatorievärlden anställdes och bidrog till att nya undervisningsformer introducerades. Det främsta bidraget till en ny tvåämneslärarutbildning som sedermera blev reguljär 1978 var kanske den breddade repertoarinriktning som kännetecknade Sämusutbildningen.

Lördagen 16 oktober samlades 16 av utbildningens 22 studenter för att fira sin kursstart för femtio år sedan.