Ulrika Modéer

Hedersdoktor 2019

Nyhetsartikel 2019-05-17:

UNDP-chefen och assisterande generalsekreteraren i FN Ulrika Modéer blir ny hedersdoktor vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. Det beslutade fakultetsstyrelsen igår. Den nya hedersdoktorn är även tidigare student vid fakulteten.

Ulrika Modéer är idag assisterande generalsekreterare och chef för avdelningen för externa relationer och påverkansarbete inom FN:s utvecklingsprogram, UNDP. Det gör henne till den för närvarande högst rankade svensken inom FN-systemet. En av hennes arbetsuppgifter är att driva på för att FN:s 17 hållbarhetsmål blir verklighet innan år 2030.

Hedersdoktorn har en lång erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete, bland annat med uppdrag för Diakonia i Latinamerika. Under förra mandatperioden var hon statssekreterare åt Isabella Lövin, dåvarande minister för internationellt utvecklingssamarbete. Från Göteborgs universitet har hon en kandidatexamen i internationella relationer.

I sin motivering säger fakultetsstyrelsen att: ”Ulrika Modéer har en internationell karriär som innebär stora möjligheter att bidra till uppnående av målen på den globala hållbarhetsagendan. Modéer har en stark anknytning till Göteborgs universitet. Hennes unika kunskaper om FN-systemet, om hållbarhetsfrågor och om internationellt utvecklingssamarbete kan bidra till att utveckla studenters kunskaper och förmågor samt åskådliggöra möjligheter till ett internationellt arbetsliv och en yrkesverksamhet kring globala hållbarhetsfrågor”.

I januari var Ulrika Modéer gäst i SRs Lördagsintervju. Hör den här:

AV: Lars-Olof Karlsson