Thomas Hammarberg

Hedersdoktor 2013

Nyhetsartikel 2013-08-28

Thomas Hammarberg

Den tidigare Europarådskommissionären, generalsekreteraren för Olof Palmes internationella center, FN-rådgivaren i frågor om mänskliga rättigheter, Thomas Hammarberg, blir ny hedersdoktor vid samhällsvetenskapliga fakulteten. Lagerkransen överlämnas vid en ceremoni den 25 oktober.

Det är fakultetens kommitté för hedersdoktorer som fattat beslutet, efter en nominering från Institutionen för globala studier och Centrum för Europastudier. I motiveringen till varför man nominerat just Thomas Hammarberg sägs bland annat att "Thomas Hammarberg genom sin gärning under de senaste 40 åren har medverkat till att stärka mänskliga rättigheter såväl globalt som nationellt i Sverige och regionalt i Europa" [han har] "därigenom har gjort betydande insatser för frågeställningar som ligger inom ämnesområdena Mänskliga rättigheter och Europakunskap".

Urban Strandberg vid Centrum för Europastudier ser flera sätt som lärare, forskare och studenter vid fakulteten kan dra nytta av Thomas Hammarbergs erfarenheter och stora kontaktnät på.

- Studenter på olika mastersprogram kommer att få föreläsningar av honom, säger Urban Strandberg.

- Men ur Thomas Hammarbergs breda erfarenhet kan vi också hämta förslag frågor att bygga forskningsprojekt kring.

För närvarande har Thomas Hammarberg uppdrag i Georgien och Transnistrien. Och en ytterligare tanke inom Samhällsvetenskapliga fakulteten är att göra någon form av större sammandragning kring aktuella frågor i den regionen, inte minst romers situation.

AV: Lars-Olof Karlsson