Cecilia Malmström

Hedersdoktor 2011

Nyhetsartikel 2011-04-15

Cecilia Malmström

Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet har beslutat utse EU-kommissionären Cecilia Malmström till hedersdoktor. Promotion äger rum 21 oktober.

Fakultetsnämnden motiverar sitt beslut med att Cecilia Malmström under hela den tid hon innehaft olika framstående politiska poster visat stort intresse för högre utbildning och forskning i Sverige och speciellt vid Göteborgs universitet. Det var också här hon disputerade i statsvetenskap år 1998. Mellan åren 1992 och 1999 var hon anställd som forskare och lektor, på Statsvetenskapliga institutionen. Även senare har Cecilia Malmström återkommit och medverkat i föreläsningar, seminarier, konferenser och andra arrangemang inom fakulteten.

Hennes föreläsningar är mycket uppskattade av studenterna. Genom sin gedigna insikt i, och förmåga att vetenskapligt analysera, politiska beslutsprocesser både på svensk nivå och inom EU, har hon kunnat ge mycket värdefulla bidrag till forskning inom områden som rör EU och svensk Europapolitik.

- Jag är enormt hedrad över denna prestigefulla utmärkelse. Min tid vid Göteborgs universitet var några av de bästa åren i mitt liv och jag är stolt att nu kunna titulera mig både doktor och hedersdoktor från Samhällsvetenskapliga fakulteten. Som EU-kommissionär bor och arbetar jag i Bryssel, men jag har kvar mina rötter i Göteborg. Det händer ganska ofta att jag träffar gamla studenter här och jag känner mig så stolt när jag ser hur bra det har gått för dem. Trots att jag inte bor i Göteborg besöker jag så ofta jag kan universitetet. Att prata med studenter är bland det roligaste jag vet och nu ska jag försöka besöka Göteborgs universitet ännu oftare framöver, säger Cecilia Malmström.

AV: Lars-Olof Karlsson