HDK-Valand på Stockholm Furniture Fair 2025
HDK-Valand medverkar som vanligt med två montrar på Stockholm Furniture Fair. Här hittar du information om studentprojekten som visas i montrarna "Shall we play fair?" och "Keep us posted!".

Lek och lekfullhet
Lekfullhet är en förutsättning för kreativitet. Lekfullhet låter sinnet utforska utan att begränsas av rädsla eller risken för att misslyckas. Genom lekfullhet kan vi bryta oss fria från stela mönster och ifrågasätta konformitet. Lek uppmuntrar nyfikenhet, främjar samarbete och, genom att omfamna lek, odlar vi motståndskraft och ser utmaningar som pussel snarare än hinder.
Många hävdar att det är just leken som gör oss till människor, till en social varelse. Lek ses ofta som en aktivitet enbart för barn och har studerats under 1900-talet inom olika discipliner som pedagogik, sociologi, psykologi med mera. Men sanningen är att vi alla leker.
Lek är en ofta outnyttjad kraft för fördjupning, förändring och utveckling. Vår livsmiljö behöver lekfullhet för att skapa en känsla av glädje och välbefinnande i våra dagliga upplevelser samt för att främja risktagande och experimenterande. Dessutom kan lekfullhet göra produkter mer tillgängliga och inkluderande, vilket tilltalar en bredare publik. Att designa för lek och lekfullhet kan ge både emotionella och funktionella fördelar, vilket förbättrar användarupplevelsen.
Välkommen till monter C06:42 i Greenhouse!
Vernissage tisdag 4 februari kl 13.00.
Kontakt
Mattias Rask, kursansvarig
070 076 90 49
mattias.rask@hdk.gu.se
Mikaela Andersson
The Bridge
Bryggan är resultatet av en utforskande process där jag har arbetat med taktilitet och kontraster i material. Det är inte en klassisk möbel i varken form eller funktion; dess syfte är att lyfta betydelsen av taktilitet och och att uppmuntra till fysisk interaktion. Vill du känna på ytan, sätta dig, lägga dig över den, krypa igenom eller göra något helt annat? I en värld där vi ofta interagerar med digitala objekt, vill jag påminna om hur viktigt det är att återvända till det taktila och fysiska. Genom att inbjuda till beröring och utforskning vill jag skapa en dialog mellan objektet och användaren.
Kontakt
@andersson_mikaela (Instagram)

Love Bengtsson
Modul
Modul är ett modulärt koncept i formen av en stol. Stolen ska uppmuntra till lek - inom ramen för hållbarhet. Modul kan ta form som en stol, bänk, bord, hylla eller ljusstake, bara fantasin sätter gränser. Stolen är designad för att enkelt kunna plockas isär, byggas ihop och konfigureras på nya sätt. Modulär designad för att kunna återbrukas som något annat när dess livstid är slut och även att delarna går att byta ut om de går sönder. Modul är resultatet av lek.
Kontakt
@lovebongsson (instagram)

Agatha Drozdz
Play Stool
En lekpall, designad med rundade utskärningar som liknar två olika ansikten - ett interaktivt inslag i designen som potentiellt stimulerar fantasifull lek. Håll filtarna inne de kan bli ). Med tanke på höjden och den robusta kan barn sitta på den, vilket gör den till en mångsidig pjäs som fungerar som en sittplats. Den kan placeras som nattduksbord i sovrummet eller soffbord i vardagsrummet tillför lekfullhet till utrymmet. Helt gjord av plywood.
Kontakt
agata.drozdz3@gmail.com
@agata-drozdz (instagram)

My Falck
Things on the table
I “Things on the Table” möts design och science fiction. Inspirerad av sci-fi har jag skapat tallrikar som utmanar normer och bjuder in till nya sätt att uppleva mat. Genom samarbeten med kockar utforskar projektet hur objekten på bordet kan berika både matens presentation och den sociala dynamiken kring matbordet.
Kontakt
@myfalck (instagram)

Måns Hallberg
SLS
SLS är en snäll låg stol med en aspekt i fokus, det finns tillräckligt med ergonomiska stolar. Det är väl etablerat hur en sådan stol ska konstrueras och även det passar bara en viss dimensionerad människa. Mitt mål med denna stol är att utforska relationen mellan traditionella materialval och annorlunda ergonomi samt uppfattningar om materials egenskaper. Hur kan man på ett diskret sätt ge en andra upplevelse av relationen mellan de olika materialen i en stol samtidigt som det inte är provocerande påträngande i sin tydlighet.

Erik Koivusaari
Golvad
En uppladdningsbar portabel lampa som möjliggör interaktion. Lampan är lutad och kan roteras för att justera ljusstyrkan, vilket gör det enkelt att dimra ljuset upp och ner. Lampan laddas snabbt via USB-C.
Stort tack till Belid Lighting Group för deras stöd med material och tillverkning.
Kontakt
@koivusaari (instagram)

Rebecca Magyar & Bianca Bermalm
Dingle & Mingle
Dingle & Mingle är ett okonventionellt mötesrum som är utformat för att uppmuntra lekfulla interaktioner. Dess design inbjuder användarna att sitta på olika sätt och tillsammans skapa rörelse. Rörelse samtidigt som man pratar hjälper till att reglera känslor och i sin tur kopplingen mellan kropp och sinne. Möbeln skapar en avslappnad och kreativ atmosfär, inspirerar till lekfullhet och främjar samarbete. Den är perfekt för brainstorming, teamarbete och interaktion mellan kollegor. Luta dig tillbaka, njut av rörelsen och skapa en gladare och mer dynamisk arbetsmiljö fylld av skratt.
Kontakt
@studiorebeccamagyar (instagram)
@bermalmstudio (instagram)

Rebecka Malmberg
Ants in grownups pants
Klockan är 13:10 och vi har börjat den andra delen av mötet. För att tas på allvar måste man sitta stilla — men jag har myror i brallan. Traditionella normer passar inte alla, särskilt inte de med ADHD, som ofta döljer behovet av rörelse, vilket långsiktigt kan leda till ångest och depression. Därför har denna stol tagit form med ett fokus på stöd för rörelse av fötter och ben, för att visa att koncentration och aktivitet kan samexistera. Målet är att normalisera rörelse i professionella sammanhang – det är okej att ha myror i brallan.
Kontakt
@rebeckamalmberg (instagram)

Ellen Morein
Kringla
Kringla är en golvlampa som växte fram ur mitt utforskande av form. Inspirerad av 60-talets tripodlampor är den skapad för att hylla det förflutna men blicka framåt. Den kombinerar funktion med estetik och är lika mycket ett konstverk som en ljuskälla. Likt ett regnmoln har lampan en regndroppe i glas som fungerar som strömbrytare. Lampskärmen i papper har en molnlik struktur. Med sina mjuka, böljande former skapar Kringla en harmonisk mittpunkt i rummet. Namnet är en hyllning till både dess form och min hemstad, ”kringelstaden.”
Kontakt
ellenmorein@outlook.com

Fongyee Ng
City(s)cape
Tänk om det fanns ett verktyg för barn och ungdomar att designa sin (bokstavliga/ imaginära/ känslomässiga) stad som kan användas som en lekmatta och bäras som en cape? Inspirerad av historiska stadskartor uppmuntrar city(s)cape till fantasifull och social lek.
Kontakt
fongyeeis.online
@afwhye (instagram)

Fabian Seidl
Dalah_st
Det finns en stor oro över vad generativ artificiell intelligens innebär för framtiden. Det är snabbare och billigare än att anlita en människa, men vad går förlorat? Dalahästen, en nationalsymbol som representerar tradition och hantverk med rötter i 1700-talets Dalarna, blir här en motpol. Genom att låta AI tolka formen öppnas en diskussion om relationen till kunskap och tillverkning. Några av hästarna är skurna för hand, andra skapade digitalt, men hur påverkas känslan beroende på dess ursprung?
Kontakt
fabianvseidl@gmail.com
fabianseidl.se

Wilma Stärner
Gro
Gro är ett möbelprojekt som undersöker interaktioner och beteenden med / på / och runt matbordet. Med bordet som utgångspunkt syftar projektet till att utforska lekfulla metoder för att observera beteenden, traditioner och regler kring det. Vad gör vi vanligtvis runt bordet? Hur behandlar vi det? Vilka kroppsdelar är vi tillåtna att röra det med?
Kontakt
@arkwilma (instagram)

Lina Widén
Blokk
Blokk är ett modulärt möbelkoncept som undersöker hur ambiguitet kan användas som ett verktyg i en designprocess som syftar till att skapa förutsättningar för lekfull interaktion. Ambiguitet avser i detta sammanhang en kvalitet hos objekt vars användningssätt, syfte, och värde är variabler som kan formuleras och omformuleras av användaren. Genom att implementera föränderliga parametrar i form av anpassningsbara byggstenar är syftet med projektet att utforska hur öppenhet i design kan främja meningsskapande genom lek.
Kontakt
lina.widen@gmail.com

Agnes Åkervik & Amanda Hallams
Stitch
En pendellampa i perforerad aluminium med färgade rep som dras genom hålen och skapar ett lekfullt uttryck. Ljuset filtreras genom perforeringen och förstärker kontrasten mellan det industriella materialet och de mjuka, handknutna detaljerna. Tråden kan fritt arrangeras och knytas om, vilket låter användaren skapa sin egen unika version av lampan.


"Keep us posted!" visar verk från studenter i årskurs tre på kandidatprogrammet i Möbeldesign inriktning trä, på HDK-Valand Campus Steneby. Storytelling är det övergripande temat för montern. Studenternas verk berättar historier om olika tider och platser, vilket skapar en känsla av resa genom montern. Under titeln "Keep us posted" välkomnas du att upptäcka ett brett utbud av spännande perspektiv och lekfulla utforskningar.
Wood Oriented Furniture Design är ett designprogram på HDK-Valand, beläget på Campus Steneby i det natursköna Dals Långed. Utbildningsprogrammet är centrerat kring en utforskande designprocess i verkstäderna och en djup förståelse för trä som material. Utbildningen fokuserar på att lösa konstnärliga och materialrelaterade problem med hänsyn till miljön och mänskliga behov, med stark tonvikt på hållbarhet och lokal relevans.
Välkommen till monter C06:43 i Greenhouse!
Vernissage: tisdag 4 februari, kl 13.30.
Kontakt
Torsten Hild, professor/kursansvarig
0766-18 59 29
torsten.hild@gu.se
Leonie Baldus
Om skogen kunde gå
Denna hylla i björk är designad för att ha en stabil konstruktion utan tvärstag. Den fungerar som rumsavdelare, utställnings- och förvaringsmöbel och kan plockas isär. Björknäverinläggen på skjutdörren skildrar en vandrande skog – en taktil påminnelse om materialets ursprung. Genom att flytta skjutdörren kan du låta skogen vandra.
Kontakt
@Baldus.leonie

Jeannette Endt
B.02
B.02 är en förvaringsbänk som även kan användas som ett sideboard. Tanken bakom designen är att möbeln ska kunna förvandlas till en extra sittplats, särskilt anpassad för små utrymmen och för smart användning av ytan.
Inspirationen kommer från Ikea-effekten, som innebär att vi tenderar att uppskatta saker mer när vi själva har lagt ner arbete på att skapa dem. Genom att bygga en känslomässig koppling till möbeln är målet att minska behovet av att ständigt köpa nya.
Kontakt
@ihnt.mobel

Jinho Kim
Ambivalent and Split
Ambivalent är ett nattduksbord som hämtar inspiration från barockens formspråk. I takt med att hållbarhet, funktionalitet och effektivitet blir allt viktigare finns en oro för att designens grundläggande estetiska former går förlorade. Ambivalent är en möbel med fokus på silhuett, skapad för att bevara detta fundamentala synsätt och göra intryck enbart genom sin form.
Split är ett berättande designprojekt som utforskar brutalistiska estetiker. Konceptet symboliserar de sår som delandet av Korea lämnat efter sig. Förbindelsen av rostfritt stål mellan de två separata delarna representerar enheten i vårt gemensamma arv – språk, historia, tradition och kultur.
Kontakt
@re_man_design

Kajsa Lagberg
Spånt
Spånt är en stor garderob designad för hemmiljö. Den är byggd av paneler i TGB-virke (pärlspont) och hålls samman med gängade infästningar i toppen och botten. Denna konstruktion gör möbeln nedmonterbar, vilket gör det möjligt att flytta och återmontera den på en ny plats.
Det är en möbel som för med sig en känsla av stabilitet och tyngd i hemmet, samtidigt som den är anpassad för det moderna boendet.
Kontakt
@kajsagrejer

Alvar Leijonberg
Sweep
Sweep är en loungestol för lugna och harmoniska stunder.
Sweep är skapad med ambitionen att möta vårt behov av komfort och avkoppling.
Designen har tagits fram genom en reduktiv metod – en strävan efter att minimera mängden visuella och funktionella intryck i ett designobjekt.
Kontakt
@ alvarlejonberg

Andrejs Sosenko
Murder Scene
Den här möbeln berättar historien om det samtida livet genom ornamentik fylld av karaktär, värme och precis lagom mycket mänsklighet – så att den känns som om den verkligen förstår dig. Det handlar om rum som omfamnar dig tillbaka – där varje detalj viskar en berättelse och där varje kurva inte är rädd för att ha lite roligt.
Förhoppningen? Att du ska älska den så mycket att du vill låta den gå i arv i generationer. Åtminstone en. En fjärdedels generation, kanske? För ärligt talat, jag försöker bara motverka överkonsumtion – och kapitalismen gör det inte direkt lätt.
Kontakt
@andr_sos
