Göteborgs universitet
Entré till HDK-Valand på Kristinelundsgatan
Foto: Natalie Greppi

HDK-Valand i Göteborg

Våra lokaler ligger mitt i centrala Göteborg uppdelade på två adresser; Kristinelundsgatan och Vasagatan. De två husen ligger med mycket kort promenadavstånd från varandra och som student är du välkommen i båda byggnaderna. Studiemiljön präglas av internationella perspektiv, välutrustade verkstäder och närhet till andra konstarter.

På HDK-Valand strävar vi efter att tillhandahålla en så komplett miljö som möjligt, men vi samarbetar även med andra institutioner inom universitetet och externa aktörer. Verksamheten vid HDK-Valand är tätt förbunden med stadens kulturliv, vilket involverar samarbeten med exempelvis Göteborgs Konsthall, Hasselblad Center, Röhsska museet, Röda Sten Konsthall, Göteborgs internationella konstbiennal, Göteborgs Litteraturhus och flera andra konstnärliga initiativ.

Lokalerna på Kristinelundsgatan och Vasagatan rymmer utöver undervisningslokaler även ateljéutrymmen, ett stort antal välutrustade verkstäder och två studentdrivna gallerier: Galleri Monitor och Galleri Rotor2.

På Kristinelundsgatan finns nio välutrustade verkstäder för bildbehandling, metall, trä, keramik, smyckekonst och textil och på Vasagatan finns 15 välutrustade verkstäder med tekniker och utrustning för bland annat film, ljud och foto.