vårdbyggnad i naturskön miljö
Nybygg Psykisk Helse Kristiansand, Norge
Foto: Marcel Tiedje

Naturbaserade miljöer som terapeutisk innovation inom psykiatrisk vård

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2020 - 2024
Projektägare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kort beskrivning

Syftet med forskningsprojektet är att utforska olika synpunkter och perspektiv på psykiatriska vårdmiljöer. Nybygg Psykisk Helse Kristiansand i Norge är ett exempel inom psykiatrisk sjukhusbyggnad med en innovativ och naturbaserad design. Fokus kommer att ligga på vad som anses vara stödjande behandlingsmiljöer utifrån synpunkter från en projektgrupp, som består av ledare, arkitekter, landskapsarkitekter och psykologer. Att utforska synpunkterna från patienter och personal ger mer djupgående kunskap som kan användas när man planerar och bygger nya vårdsinrättningar för patienter med psykisk ohälsa eller renoverar befintliga institutioner. Terapeutisk användning av naturen och att införliva naturen i byggnadsdesignen har varit ett centralt fokus för projektgruppen i denna studie.

Terapeutiska omgivningar (Byggnaden i naturen – naturen i byggnaden)

Nybygg Psykisk Helse Kristiansand i Norge är ett projekt inom naturbaserad hälsobyggande innovation. Byggnaden blir den som byggs i Norge som bäst underlättar framtidsinriktade behandlingsalternativ inom psykisk hälsa för vuxna och unga. Institutionen för psykisk hälsa har i konceptarbetet lyft fram användningen av natur och miljö som en integrerad del av behandlingen. Utgångspunkten är bästa möjliga kunskap om befolkningsutveckling, sjukdomsutveckling och medicinsk professionell utveckling under planering och byggande. Den nya byggnaden ska stå klar för patienter i april 2023 och kommer att innehålla totalt 80 sovrum med 80 dygnsbehandlingsplatser.

Syfte

Det övergripande syftet med detta projekt är att utforska innebörden av en stödjande miljö och byggnadsdesign i mentalvårdsinrättningar ur perspektivet av planeringsgruppen för sjukhusinrättningar, psykologer och psykiatriker, patienter och personal. Dessutom syftar det till att förstå hur idéerna om stödjande miljö byggs och materialiseras när man bygger en ny mentalvårdsinrättning.

Delstudier

Studie 1: Att utforska synpunkter och perspektiv på påverkan av vårdmiljön i en ny psykiatrisk sjukhusbyggnad, med särskilt fokus på vad som anses vara stödjande, vid planering och byggande.

Studie 2: Att belysa psykologers och psykiatrikers erfarenheter av påverkan av byggd miljö när de tillhandahåller psykoterapi. En fallstudie.

Studie 3: Att utforska betydelsen av den psykoterapeutiska behandlingsmiljön för patienternas känsla av trygghet och välbefinnande.

Studie 4: Att utforska betydelsen av den psykoterapeutiska behandlingsmiljön för personalens upplevelse av det terapeutiska arbetet.

Forskare

Anne Hagerup