Lärande, utbildning och samhällets digitalisering
Kort beskrivning
Inom forskningstemat bedrivs forskning om digitala teknologier och deras användning i förskola, skola, högre utbildning, civilsamhälle och arbetsliv.
Om forskningstemat
I temat Lärande, utbildning och samhällets digitalisering (LEaD) bedrivs forskning om hur digitalisering påverkar och omformar villkoren för lärande, utbildning och arbetsliv. Digitaliseringen är en av de krafter som mest tydligt driver samhällsutvecklingen och ändrar våra sätt att kommunicera, arbeta och samverka, vilket i sin tur påverkar utbildningspraktiker och professionella roller i olika samhällssektorer.
Idag lever vi i stor utsträckning digitala liv där vi arbetar, studerar, konsumerar och upprätthåller våra sociala kontakter genom internet och med stöd i digitala resurser. Hur digitalisering ändrar förutsättningarna för utbildningspraktiker är därmed en angelägen fråga i dagens samhälle. Inom forskningstemat intresserar vi oss också för hur digitalisering förändrar våra sätt att arbeta och den professionella kompetensen i offentliga verksamheter och organisationer. Frågor som hur datafiering, med tillgången till stora datamängder för utvinning och bearbetning av data, och artificiell intelligens (AI) förändrar villkoren för lärande, samarbete och ledning av verksamheter är delar av vår forskning. Ett av forskningens centrala mål är att genom empiriska och praktiknära studier på ett nyanserat och kritiskt förhållningssätt erbjuda en forskningsförankrad syn på digitalisering i relation till lärande inom en rad olika kunskapsdomäner.
Nationella och internationella samarbeten
Vår forskning är tvärvetenskaplig och bedrivs i samarbete med forskare från olika områden. Vi har ett mångårigt utbildnings-och forskningssamarbete med Institutionen för tillämpad informationsteknologi vid Fakulteten för naturvetenskap och teknik vid Göteborgs universitet. Våra internationella partners finns vid Oslo universitet, Norge, Helsingfors universitet, Finland, Open University, Storbritannien, Stanford University, USA, samt vid Monash University, Australien och vi deltar också i en rad internationella organisationer som EARLI, ECER, med flera.
Forskningstemat har också flera samverkansaktiviteter. Vi organiserar bland annat konferensen PopUpDig som riktar sig till lärare och skolledare i förskola och skola på teman som rör skolans digitalisering.
Forskningsnätverk
Vi samverkar inom Norden kring frågor gällande den digitala transformationen i högre utbildning med forskare och universitet i Danmark, Finland, Norge och Island. Nätverket anordnar regelbundna webbinarier, workshopar och andra aktiviteter, läs mer om EDUCERE NORDIC nätverket (Vetenskapsrådet] här: www.hh.se/educere
Vi driver ett nationellt nätverk kring Text, information och multimodalitet i den digitala eran (TIMDA) med regelbundna träffar och en blogg: https://timda.nu
Vi driver ett Underwater Virtual Reality Nätverk (Vetenskapsrådet) som samlar forskare från Europa, USA och Australien kring användningen av teknologier för att främja havsmedvetenhet, kopplat till natur och välbefinnande.
Vi medverkar i Research CapabilityHub (UKRI ESRC, Open University), ett femårigt projekt med start hösten 2025, som utvecklar nya arbetssätt för forskningskompetens inom samhällsvetenskap. Huben stärker forskare på alla karriärnivåer inom akademi, offentlig sektor, näringsliv och civilsamhälle.
Seminarieverksamhet
Inom forskningstemat finns tre seminarier med aktiviteter för forskare och doktorander.
HE HUB research seminar
Seminarium med fokus på aktuell forskning om högre utbildning. Varje tillfälle presenterar ledande forskare som delar med sig av insikter om centrala teman, metoder och trender inom området. Seminariet leds av professor Mona Lundin, docent Linda Bradley och professor Sylvana Sofkova Hashemi.
TEKNO-seminariet
Inom seminariet, som är en del av forskarskolan CUL:s temaverksamhet, presenteras och analyseras forskning om digitalisering och utbildning. Seminariet leds av professor Annika Bergviken Rensfeldt, Fakulteten för naturvetenskap och teknik och professor Mona Lundin, Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Sociokulturella och dialogiska studier (SDS)
Seminariet är en arbetsgemenskap där forskning om lärande, kunskapspraktiker och samhällsutveckling bedrivs genom studier av social interaktion och andra kommunikativa processer. Inom SDS bedrivs datasessioner, granskning av manus från deltagarna och liknande aktiviteter. Seminariet leds av professor Åsa Mäkitalo.