Göteborgs universitet

Pedagogiskt arbete mot antisemitism 7,5 hp (PDG800)

Kursen Pedagogiskt arbete mot antisemitism ges som uppdragsutbildning av Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), och Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet i samarbete med Forum för levande historia.

Antisemitism är ofta svårt att bemöta i undervisning och leder inte sällan till konfliktfyllda situationer. Många gånger är det svårt för den enskilda läraren att orientera sig om i vilken utsträckning problemet grundar sig i kunskapsbrister, verklig övertygelse eller vilja att provocera. Syftet med kursen Pedagogiskt arbete mot antisemitism är att ge deltagarna både grundläggande och fördjupande kunskaper om antisemitismens historia, idéhistoria och socialpsykologi samt inte minst pedagogiska verktyg de kan använda i undervisningen.

Kursen genomförs delvis på distans och delvis i internatform. De tre internaten kommer att förläggas till Kungälv, utanför Göteborg, preliminärt 19–20 september, 11–12 november och 11–12 december 2024. Varje internat varar två dagar; boende och mat bekostas av Forum för levande historia och Segerstedtinstitutet. De kostnader som tillkommer gäller viss del av kurslitteraturen och resor till och från internaten. Kursen examineras genom löpande seminarieuppgifter, obligatoriskt deltagande på internaten samt ett skriftligt examinationsarbete.

Om kursen

Kursen PDG800: Pedagogiskt arbete mot antisemitism ges som uppdragsutbildning (omfattning ca 50%) av Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet i samarbete med Forum för levande historia.

Form Kursen ges som tre internatförlagda tillfällen samt distansutbildning
Målgrupp Lärare och pedagogisk/undervisande personal
Kostnad Kursen är finansierad av Segerstedtinstitutet och Forum för levande historia. Arbetsgivaren står för eventuella omkostnader som kan uppstå, såsom litteratur, vikarietid för inläsning av kurslitteratur samt genomförande av kursaktiviteter.
Kursperiod 1 september 2024 – 29 december 2024
Kursplan och litteraturlista Finns att ladda ner här vid terminsstart. Skriv in PDG800 i sökfältet, så kommer kursplan samt litteraturlista upp som separata pdf-dokument)
Kursinformation och schema Skickas via mejl till antagna kursdeltagare ca. två veckor innan kursen startar.

Vill du veta mer om kursen, mejla kursansvarig ola.flennegard@gu.se

Frågor om antagningsförfarandet, mejla michael.nilsson@gu.se

Ansökan

1. Kursdeltagaren fyller i sin ansökan här.
  2. Kursdeltagaren mejlar in inskannade kopior av behörighetsgivande intyg (examina, lärarlegitimation, betyg eller liknande) och kopia/foto på id-handling (id-kort eller pass) till följande adress: michael.nilsson@gu.se Ange att du söker kursen PDG800.
  3. För giltig anmälan laddar rektor/verksamhetsansvarig ner avtal här. Inskannat och undertecknat avtal mejlas till: michael.nilsson@gu.se

När vi har mottagit 1) ansökan, 2) kopior på behörighetsgivande intyg och ID-handling samt 3) undertecknat avtal skickar vi ett bekräftelsemejl till kursdeltagaren.

Sista ansökningsdatum: 2024-06-17