Musiklärarprofession på vetenskaplig grund
Kort beskrivning
Doktorsavhandling av Christer Larsson.
Enligt svensk skollag ska undervisningen i skolan vila på vetenskaplig grund. I sitt avhandlingsprojekt undersöker Christer Larsson hur detta krav påverkar policyarbetet i tre svenska policykontexter, och hur detta kan förstås i relation till musikläraryrket som profession.
Studien består av en sammanläggningsavhandling med fyra artiklar och en kappa. Den första delstudien analyserar hur vetenskapligt grundade läraridentiteter konstrueras i Skolverkets policytexter och är publicerad i Nordic Journal of Studies in Educational Policy1. Den andra delstudien undersöker hur policyarbete för vetenskaplig grund i svenska skolor rekontextualiseras i texter från Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Musiklärarnas Riksförening. Artikeln är inskickad till en nordamerikansk tidskrift och är för närvarande under granskning. Den tredje delstudien, som för närvarande är under arbete, fokuserar på hur lokal policy för vetenskapligt grundad musiklärarpraktik förhandlas i kollegiala samtal på tre gymnasieskolor. I en fjärde artikeln, publicerad i Australian Journal of Music Education2, diskuteras avhandlingsprojektets teoretiska och metodologiska ramverk.
Kappan avser att syntetisera och diskutera hur delstudierna tillsammans besvarar avhandlingens övergripande syfte: att undersöka hur policyarbetet för vetenskaplig grund i svenska skolor påverkar professionaliseringen av svenska musiklärare. Mer specifikt kommer den kompletta avhandlingen att beskriva och analysera hur vetenskapligt grundad professionalisering av svenska musiklärare iscensätts diskursivt på tre olika policyarenor, samt vilka effekter detta medför.
Forskningsintresset har vuxit fram ur Christer Larssons erfarenheter av arbete som musiklärare i över 15 år, samt genom samtal med kollegor och musiklärarstudenter. Avhandlingsprojektet genomförs inom ämnet Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, och beräknas vara färdigt våren 2026.
1 Larsson, C., & Sjöberg, L. (2021). Academized or deprofessionalized?– policy discourses of teacher professionalism in relation to research-based education. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 7(1), 3–15. https://doi.org/10.1080/20020317.2021.1877448
2 Larsson, C. (2023). Researching research-based professionalisation of music teachers—A Swedish framework to explore policy enactments in three contexts through a (critical) policy sociological lens. Australian Journal of Music Education, 55(2), 39–46.