Röntgensjuksköterskeyrket - mycket mer än att trycka på en knapp
Som röntgensjuksköterska arbetar man i gränslandet mellan teknik, medicin och mänskliga möten. Det handlar om att skapa diagnostiska bilder men också om att möta människor i en situation som ofta präglas av oro.
– Man måste tycka om att träffa patienter säger Ivan Jelisic, lärare på röntgensjuksköterskeprogrammet vid Göteborgs universitet. Vi möter människor i alla åldrar och med många olika tillstånd, från spädbarn till hundraåringar. På kort tid behöver vi kunna skapa trygghet så att patienten är motiverad att genomföra undersökningen. Samtidigt måste man vara nyfiken på teknik. Det kommer ständigt nya maskiner och metoder och man måste vilja lära sig och hålla sig uppdaterad. Många tror att arbetet mest handlar om att trycka på en knapp, men bakom varje bild ligger både kunskap, ansvar och precision. Det är ett yrke i ständig utveckling.
För Ivan är yrket både meningsfullt och stimulerande.
–När en klaustrofobisk person klarar en MR-undersökning efter anpassade åtgärder eller när en skelettröntgenbild blir som ett skolboksexempel – då känner jag att jag har gjort ett viktigt och riktigt bra jobb!
”Jag har aldrig haft ett yrke som känts så rätt”
Utvecklingen inom området går snabbt, men den mänskliga dimensionen kommer alltid att behövas menar Ivan Jelisic.
– AI används redan i viss omfattning. De gånger vi använder det behöver vi alltid kontrollera resultaten. AI kan säkert vara ett komplement, men inte ett substitut för vårt yrke. Det behövs en människa för att möta en annan människa i nöd.
För Ivan är det samspelet mellan bildteknik och patientmöten som gör yrket så givande.
– Jag har aldrig haft ett yrke som känts så rätt. Det är meningsfullt, utvecklande och varierande
Mycket kunskap bakom en bra bild
Att ta en röntgenbild kräver både teknisk skicklighet och en god förståelse för hur kroppen är uppbyggd.
– Anatomi är en väldigt central del av yrket. Det räcker inte att veta hur kroppen ser ut, man måste veta hur anatomin kommer framträda på en röntgenbild. Det handlar om att förstå vilken del som ska framhävas och på vilket sätt för att bilden ska bli användbar för diagnos.
När en klaustrofobisk person klarar en MR-undersökning efter anpassade åtgärder eller när en skelettröntgenbild blir som ett skolboksexempel – då känner jag att jag har gjort ett viktigt och riktigt bra jobb!
Röntgensjuksköterskans arbete är tvärvetenskapligt och rör sig mellan omvårdnad, medicin, strålfysik och bild- och funktionsmedicin.
– Man kan lite av allt. Just den kombinationen är nödvändig och en förutsättning för yrket. En sjukhusfysiker skulle kunna ta en bild med låg stråldos, men kanske inte bemöta personer på ett betryggande och personcentrerat sätt eller ta hänsyn till vad som behövs för optimal diagnostik.
Att förstå varför, inte bara hur
För Ivan Jelisic har undervisningen blivit ett sätt att föra yrket vidare.
– Jag trivs väldigt bra i rollen som röntgensjuksköterska. Att möta människor, ta bilder och känna att jag gör nytta. Här på universitetet gör jag nytta på annat sätt, genom att vara med och forma framtidens röntgensjuksköterskor
Undervisningen på röntgensjuksköterskeprogrammet handlar inte bara om att lära ut metoder, utan om att skapa förståelse för varför de används.
– Jag arbetar mycket med praktiska moment som färdighetsträning, workshops, dramapedagogik och simuleringar för att studenterna ska förstå varför de gör som de gör, att de ska få en fördjupad kunskap så att teori och praktik vävs samman på ett tydligare sätt för dem, säger Ivan Jelisic. Yrket är ju praktiskt och då räcker det inte med bara föreläsningar.
Programmet är litet och personligt, vilket skapar nära relationer mellan lärare och studenter.
– Vi följer studenterna genom alla tre åren och lär känna dem. Jag tror att det gör att de känner sig tryggare och vet att de kan vända sig till oss. Det är roligt att följa deras utveckling – från deras stapplande steg i början till mer självständiga röntgensjuksköterskor som är medvetna om vad som förväntas av dem.