Göteborgs universitet
Forskare svarar på 25 frågor.

25 svar och 9 myter om fiskodling och vattenbruk

Svenskt vattenbruk har framtiden för sig, inte minst på västkusten. Men utveckling förutsätter både en upplyst diskussion och kunniga konsumenter.

Vi på SWEMARC vill bidra till en ökad kunskap genom att ge svar på många av de frågor som vi möts av när vi är ute och pratar om vattenbruk runt om i Sverige. Förhoppningen är att denna sammanställning gör dig både nyfiken och rustad att bidra i utvecklingen av ett svenskt, hållbart vattenbruk.

25 Svar är en del av projektet Småskalig marin fiskodling som finansieras av EU:s fiskefond och regeringens satsning på Matlandet Sverige. Projektet drivs av Samförvaltningen i Norra Bohuslän i samarbete med Göteborgs universitet (SWEMARC), samt nätverket Fiskekommunerna.

SWEMARC vill också hjälpa till att skingra myter och reda ut missuppfattningar om fiskodling och vattenbruk. I nio filmer har vi samlat några vanliga påståenden som vi ofta hör i debatten. Svaren syftar till att ge en mer nyanserad bild av vattenbruket och tillföra ny kunskap om denna växande närings potential.

Forskare svarar på 25 frågor.