25 frågor och svar

12. Är vild fisk nyttigare än odlad?

Nej, det kan man inte säga, kvaliteten på fisken beror så mycket på vad fisken har ätit, och detta gäller både för den odlade och den vilda laxen.

När man mäter innehåll av de nyttiga, långkedjade omega 3-fettsyrorna i filén från odlad och vild lax kan resultaten visa att den odlade fisken innehåller såväl mer som mindre eller ungefär samma mängd som den vilda. I medeltal är dock innehållet ungefär detsamma i odlad och vild lax.

Även om de odlade laxfiskarna äter foder med stort innehåll av vegetabiliska ingredienser (protein och fett från växter) så är deras halt av omega 3-fettsyror nära nog den samma som i vilda laxfiskar eftersom den odlade fisken äter mer i mängd och är fetare.

Till viss del gäller talesättet: ”man blir vad man äter”, men laxen har också, med hjälp av enzymer, viss förmåga att omvandla korta omega-fettsyrorna som finns i de vegetabiliska oljorna till typisk långkedjade marina fettsyror.

Relaterat innehåll:

> Analys av innehåll av Omega 3 i lax
> Norska Nifes (Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning) om sjömat och hälsa