Foto på en barnhand med dropp
Foto: iStock

Sahlgrenska akademins fokus inom cancer

En av tre svenskar får ett cancerbesked någon gång under sitt liv. Tack vare forskningens framsteg kan idag allt fler patienter behandlas framgångsrikt.

Cancer är ett strategiskt forskningsområde för oss, och vår forskning håller hög internationell klass. Våra forskare arbetar både med att förbättra befintliga behandlingar och att utveckla nya. Forskningen är väl förankrad inom hälso- och sjukvården och inkluderar såväl de stora cancersjukdomarna, som mera ovanliga former av cancer. Forskare inom grundforskning samverkar med kliniska experter, med det gemensamma målet att resultaten snabbt ska komma patienterna till nytta.

Inom vår grundvetenskapliga forskning är vi särskilt starka avseende genetiska förändringar och deras betydelse för cancerutveckling, studier av signalvägar som är förändrade i cancerceller samt biomarkörer för tidig cancerdiagnostik.

Dessa framsteg vill forskare vid Sahlgrenska akademin göra med din hjälp:

• Immunterapi för fler cancerformer. Immunterapi är en ny behandlingsform, där det egna immunsystemet aktiveras för att attackera cancercellerna. Metoden har revolutionerat behandlingen av framför allt spritt malignt melanom, och har potential att också hjälpa patienter med andra cancersjukdomar.
  • Precisionsmedicin eller individanpassad cancerbehandling. Genom att identifiera specifika förändringar på cellnivå hos en enskild patient kan behandlingen skräddarsys och individanpassas.
  • Canceröverlevares livskvalitet. Vi vill öka överlevnaden med så få behandlingskomplikationer och så hög livskvalitet som möjligt.
  • Förbättrad diagnostik och prognosbedömning. Våra forskare vill utveckla nya biomarkörer för tidig upptäckt av cancer och uppföljning av behandlingsresultatet med bland annat magnetkamera och artificiell intelligens.
  • Modellsystem för prekliniska studier av nya cancerläkemedel. Innan nya läkemedel kan testas på patienter måste de testas på cancerceller utanför kroppen. Flera av våra forskargrupper utvecklar sådana modellsystem.