Bild från mässan 2023

HDK-Valand på Stockholm Furniture Fair

Kultur & språk

Välkommen till Stockholm Furniture Fair i februari 2024 - världens största plattform för skandinavisk design. På årets mässa finns HDK-Valand representerad i två monters inom området Greenhouse

Mässa
6 feb 2024 - 10 feb 2024
Plats
Stockholmsmässan, Mässvägen 1, Älvsjö, Stockholm

Arrangör
Stockholm Furniture Fair

Öppettider:
Tisdag  09:00 - 18:00
Onsdag 09:00 - 18:00
Torsdag  09:00 - 18:00
Fredag  09:00 - 18:00
Lördag  10:00 - 17:00

Tisdag till fredag är mässan endast öppen för fackbesökare dvs de som besöker mässan i tjänsten. Endast under lördagen den 10 februari är mässan öppen för alla.

Monter: HDK-Valand, Campus Göteborg

Här träffar du studenter från Konstnärligt kandidatprogram i Design och Konstnärligt masterprogram i Design som hålls i Göteborg.

Tema/innehåll
Making Transparency, Posthumanist Design Perspectives
I Antropocens tidevarv, där människans beslut formar världens gång, vill vi ägna vi oss åt Moder Jords längtan.
Making transparency vill visa på den förändringskraft som finns i design, där varje objekt blir ett utforskande av posthumanism. Objekten är inte bara möbler, de är berättelser som utforskar relationen mellan människan och den naturliga världen.

Monter: HDK Valand Campus Steneby

Kom och träffa studenter från Konstnärligt kandidatprogram i möbeldesign med inriktning trä som hålls i Steneby i Dals Långed.

Tema/innehåll
Small contributions(Små bidrag)
-Vilka värden är viktiga?
-Kan små möbler göra stor skillnad?
-Arbetar vi tillsammans?
-Hur kan man använda mindre material?
Med vår utställning strävar vi efter att få betraktaren att reflektera över dessa frågor.

Läs mer om studenterna som medverkar och vad de ställer ut på mässan här

Precis som tidigare år hittar du HDK-Valands monters inom området Greenhouse

Greenhouse 2024
Den internationella plattformen för nya formgivare fungerar som en språngbräda för morgondagens formtalanger. Juryn har i år valt ut 32 formgivare och 22 designskolor från hela världen.