Warde byggde en egen examen i sociologi

Efter att ha jobbat som assistent på Migrationsverket i ett par år kände sig Warde El-Alti redo för en ny utmaning. Hon har ett stort intresse för sociala relationer och processer i samhället och valde därför att börja studera sociologi vid Göteborgs universitet. Genom att kombinera olika kurser kunde Warde skräddarsy en kandidatutbildning utifrån de ämnen och med den profil som intresserade henne mest.

– När jag flyttade till Göteborg för femton år sedan läste jag en kurs i förvaltningsrätt vid Göteborgs universitet. Det blev bara en enstaka kurs för mig den gången eftersom jag valde att börja jobba och bilda familj i stället. Mitt intresse för sociologi och andra samhällsvetenskapliga ämnen fanns dock kvar. Drygt tio år senare, tryggare i mig själv och med fler erfarenheter i bagaget, bestämde jag mig därför för att börja plugga igen. Då hamnade jag återigen på Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet eftersom jag kände mig hemma och hade trivts väldigt bra där, säger Warde El-Alti.

Valde att bygga en egen examen

Hennes ursprungstanke var att läsa en eller ett par enstaka kurser men efterhand hittade Warde allt fler kurser som fångade hennes intresse. En målbild om att så småningom arbeta med handläggning och beslutsfattande på en myndighet växte fram. Samtidigt ville hon ha möjlighet att studera i sin egen takt, bland annat för att kunna kombinera studierna med familjelivet. Warde bestämde sig för att bygga ihop en egen treårig kandidatexamen i sociologi.

– Flexibiliteten och de många valmöjligheterna bidrog till mitt val att skräddarsy en egen utbildning i sociologi. Jag har ett stort intresse för mänskligt beteende, sociala relationer och organisationer och valde därför att kombinera sociologi med kurser i socialpsykologi och konfliktlösning. Nu läser jag även en kurs i förvaltningsrätt som blir min sista kurs innan examen, säger Warde Elati.

En utbildning som speglar hennes personliga intressen

Valet av kurser som så småningom skulle leda fram till en kandidatexamen föll sig naturligt för henne.

– Jag valde de kurser som verkade mest spännande och som jag sannolikt kommer att ha konkret nytta av i arbetslivet. Samtidigt har jag fått en unik utbildning som verkligen speglar mina intresseområden och som banar väg för den karriärinriktning jag siktar på framöver, säger Warde Elati.

Warde El-Alti