Göteborgs universitet
Tidigmoderna seminariet

Program Tidigmoderna seminariet 2024

Tidigmoderna seminariet är ett mångvetenskapligt och fakultetsgemensamt forum för forskare som på olika sätt studerar perioden från renässans till upplysning, men välkomnar alla som är intresserade av den tid som har kommit att kallas den tidigmoderna (ca 1400–1800). Arbetsgruppen för Tidigmoderna seminariet tar gärna emot förslag och önskemål om kommande program, maila johanna.johannsdottir.damaris@lir.gu.se

2–3 maj Workshop: Challenging Concepts in Refugee History

The recent surge in historical refugee research has led to a growing awareness of the challenges posed by working with present-day contested concepts in a historical setting. Not only do the concepts used to define forced migrants, the experience of flight, or spatial entities themselves carry heavy connotations today, many also carried other connotations in the past, if they were even in use. Struggling to balance these various meanings and implications, scholars seek different solutions: refraining from using problematic concepts, coming up with  succinct definitions, or working with controlled anachronisms. This workshop gathers scholars across various time periods to discuss key concept within refugee history, and how these concepts can and should be used by historians, examining their potentials and drawbacks.

November, workshop om Nordeuropeiskt väder och klimat i tidigmoderna tid

I november arrangerar Tidimoderna Seminariet i samarbete med forskningsprojektet Freezing Cold. Northern European imaginaries of winter, snow, and ice during the Little Ice Age (VR) en heldags workshop om Nordeuropeiskt väder och klimat i tidigmoderna tid. Ta kontakt om du har frågor och/eller skicka in abstract före 15 juni 2024 till johanna.johannsdottir.damaris@lir.gu.se och cecilia.rosengren@lir.gu.se