Miljö i Hong Kong

Hong Kong - trångt och spännande

"Egentligen hade jag tänkt plugga i Spanien eller Italien, men studievägledaren undrade om jag inte skulle passa på att resa längre bort, nu när jag fick chansen." Det gav Felicia Kjellberg nya tankar och destinationen blev till slut Hong Kong.

– Det var det bästa jag gjort.

Men det hela höll på att rinna ut i sanden.

– Jag fick ett påminnelsemail två dagar innan deadline för ansökan så blev det bråttom.

Felicia har läst Arbetsvetarprogrammet och hon blev den första arbetsvetaren att söka en plats på City University of Hong Kong. Det innebar att hon fick leta fram ett antal kurser som skulle passa kurserna i Forskningsmetod och Arbetsmiljö som hennes studiekamrater läste i Göteborg.

– Jag hittade fem kurser i Hong Kong som blev godkända av programansvariga och så var den saken löst.

Små lägenheter

Nästa utmaning blev boendet. Hong Kong är känt för att vara en av de mest trångbodda och städerna i världen, men universiteten har lägenheter att hyra ut. Felicia sökte ett boende på campusområdet.

– Först blev jag nekad boende och sen fick jag meddelande om att det fanns en reservplats, men sedan var det tyst. Det var sommar och jag var ute och reste då det kom ett meddelande om att det fanns plats på campusområdet.

Det visade sig att det blev rena lottovinsten. 7 600 kr för de fyra månader som hon var i Hong Kong. Hade hon varit tvungen att hyra ett boende utanför campus skulle det kosta 8-10 000 kr – per månad.

– Det var litet, bara 13 kvadratmeter och standarden enkel, men helt OK. Detta lilla studentrum delade jag med en annan student och köket delade vi med alla på vår våning. Visst var det trångt men vi klagade inte när vi hörde hur Hong Kong borna själva bor, upp till fem personer på samma yta.

Kändes overkligt

Allt var klappat och klart i augusti och Felicia stod till slut på Landvetter och väntade på planet.

– Det var lite overkligt. Jag hade packar ner alla mina prylar i lådor och hyrt ut lägenheten och sagt hejdå till alla mina kompisar och familjen. Visst var det pirrigt, men jag tänkte att detta går säkert bra, och skulle det skita sig helt finns det alltid en flygbiljett hem.

Framme i Hong Kong väntade några månader intensiva studier, och en hel del spännande upplevelser.

För att läsa på heltid krävs att man går fem kurser parallellt och alla slutar i december. Det innebär att man måste ha bra studiedisciplin och de två sista veckorna blir galet intensiva då tentor och inlämningsuppgifter i alla kurserna skall klaras av.

– Man måste planera sina studier noggrant. Jag gjorde ett excel-ark för att styra upp pluggandet. Men det gick bra, jag klarade alla kurser.

Annorlunda studiekultur

Förutom själva upplägget av undervisningen med flera parallella kurser var det också en annan studiekultur. Även om Hong Kong under många år var en engelsk koloni så var det inte många som talade engelska.

– De var ofta blyga och vågade inte tala engelska även om de kunde. Det var lite synd för jag fick inte kontakt med så många invånare i Hong Kong. Sedan var också det stora skillnader i hur man pluggade.

För en svensk låter det nästan overkligt, men flera studenter arbetade heltid samtidigt som de pluggade på heltid och dessutom var de obeskrivligt trångbodda.

– Biblioteket var öppet i stort sett dygnet runt under finals och många kom hem tre, fyra på natten. Inte undra på att det var många som sov på lektionerna.

Just det, Taiwan också

Men för Felicias del blev det också tid till annat. I Sverige har hon undervisat i dans. I Hong Kong träffade hon en danslärare och det slutade med att de undervisade tillsammans. Han fick en förfrågan om att ge lektioner i Vietnam och frågade mig om jag ville följa med och, varför inte. Så de det blev dansundervisning i Vietnam också.

Hong Kong ligger bra till om man vill besöka olika länder i regionen och Felicia tog chansen. Hon räknar upp: Japan, Korea, Vietnam två gånger och Filippinerna.

- Just det, Taiwan också.

Felicia i Hong Kong
Felicia åkte till Hong Kong under tiden hon pluggade på Arbetsvetarprogrammet.

Arbetsvetarprogrammet

Arbetsvetarprogrammet är en treårig utbildning som ger dig unik kompetens att analysera och utvärdera vad som händer ute i arbetslivet. Programmet ger breda kunskaper om hur arbetslivet fungerar, från arbetsmiljön för enskilda individer till globala förändringar.

Läs mer om programmet här.