Göteborgs universitet
Julya Hedblom, danslärarstudent
Danslärarstudenten Julya Hedblom ger tips och råd inför antagningsproven.
Foto: Johan Wingborg

”Var klar när du ska spela in. Och ha kul”

Julya Hedblom, som går första året på ämneslärarprogrammet i dans, ger tips och råd inför det digitala antagningsprovet. 2020 gjorde hon provet, som är uppdelat i två delar.

Behörighetsprov

Behörighetsprovet består av tre delprov inom genrerna jazzdans, hip hop samt modern och nutida dans. Du får filmer på dansmaterial för alla tre genrer som du själv ska lära dig och sedan spela in när du gestaltar.

Förbered dig väl

– Jag försökte tänka på att lära mig allt väldigt noga innan jag spelade in. Repa in ordentligt, så att juryn verkligen ser att du har förstått uppgiften. Se till att du verkligen har räkningen klar för dig och kolla ordentligt så att du får med alla småsteg. Var klar när du ska spela in. Då behöver du inte göra så många omtagningar. Det är lätt annars att du gör tio tagningar.

Öva varje dag

– Jag fick videorna cirka två veckor innan provet, och gjorde sedan varje övning en gång per dag. Då blir själva tagningen sedan bara en fortsättning av det du har gjort varje dag.

Skaffa plats

– Jag lånade en dansstudio och fick hjälp med att filma. Många av dem som söker går säkert redan en dansutbildning. Om du har möjlighet, kolla om du kan få låna en studio en timme. Jag gjorde alla videos i ett svep. Om du undrar vilka vinklar du ska filma i så säger de det i instruktionerna.

Slappna av

– Slappna av och lita på dig själv. Särskilt om du har övat ordentligt innan. Försök att göra inspelningstillfället till en kul grej. Och var inte så hård mot dig själv.

Foto: Johan Wingborg

Urvalsprov

Eget förberett solo (max 2 min) där juryn bedömer gestaltning, koreografi, tolkning och organisation i form av olika uttrycksformer och dess samverkan.

Välj något du tycker om

– Jag tror att det är bra om man väljer en låt man tycker om. Det lyser igenom. Jag tog en låt som jag verkligen tycker om, Everywhere med Fleetwood Mac, och satte på den i vardagsrummet. Till slut kom det ett steg som jag kunde spinna vidare på. Jag tänkte inte att ”nu ska jag göra så här och så här”, utan lät dansen växa fram organiskt. Till slut hade jag mycket material att jobba med.

Var tydlig

– Du ska koreografera i en viss genre. Eftersom jag har mest utbildning i jazzdans gjorde jag en typisk jazzdanskoreografi, med steg som jag tänker är typiska jazzdanssteg. Jag ville visa tydligt att jag vet vad det innebär att dansa jazzdans. Så mitt råd är: var tydlig.

Visa vem du är

– Jag försökte lägga in mycket av min personlighet i dansen. Jag ville visa min scenpersona. Det tror jag är viktigt.

Ha kul

– Tänk på det som ett uppträdande. Se det som en kul, intressant och bra föreställning!

Text: Johan Kollén