Göteborgs universitet
Bild
Tre operasångare i kostym
Foto: Maja Kristin Nylander
Länkstig

Slutproduktion opera: Trollflöjten

2021 års slutproduktion från operautbildningen är Wolfgang Amadeus Mozarts Trollflöjten. Slutproduktionen är det största sceniska projektet i operautbildningen. Här får studenterna chansen att testa allt de har lärt sig under de gångna tre åren, och att visa upp sig för framtida arbetsgivare. Denna produktion spelas på Högskolan för scen och musik 2, 4, 6, 8, 10, 11 december.

Foto: Maja Kristin Nylander

Trollflöjten

En opera av Wolfgang Amadeus Mozart

Regi: Nils Spangenberg
Scenografi/kostym: Richard Andersson
Dirigent: Henrik Schaefer
Svensk text: Alf Henriksson

På scen: 

1:a Dam: Viktoria Karlsson (cover: Terhi Mastovaara)
2:a Dam: Helena Hedman (cover: Terhi Mastovaara)
3:e Dam: Ellinor Romin
Papageno: Victor Ternvall
Papagena: Hedda Lund Koch (cover: Viktoria Karlsson)
Nattens Drottning: Agnes Thörn
Tamino: Viktor Johansson
Pamina: Sunta Overvliet
Sarastro: Jakob Antonér (cover: Simon Bergvide)
Monostatos: Jonas Egfors
Talaren, väktare, kör med mera: Simon Bergvide, Jonas Egfors, Terhi Mastovaara

I orkesterdiket:

Violin 1:       
Merlijn De Coorde (Konsertmästare)
Ivo Martinovic (Konsertmästare)
Ana Pavkovic
Orlaith McHugh
Miguel Chamorro Cabezas
Jeremija Bundalo
Raven Mischke

Violin 2
Lotta Määttä
Angelika Reingardt
Sanna Lundberg
Beatriz Manzanilla Saglimbeni
Silke Kidholm
Eva Presern

Viola
Andrea Olivia Blanco
Pablo Pedro Vasquez Ordenes
Taslima Syed Bastin
Matilda Berghäll
Simon Holmsten
Bengt Gilbert

Cello
Ronja Schneider
Johanna Tärnrot
Axel Vilborg
Ellen Porter
Elisabeth Nilsson

Kontrabas
Fiona Cairns
Lisa Olsson
David Levy

Flöjt
Annie Tengstrand
Reeta Haakala
Georgiana Hughes

Oboe
Daniel Huertas Pavón
Line Rønn Ingvardsen

Klarinett
Pablo Garcia Pérez
Esther Torro Tolsa
Francesca Salvestri
Raúl Reyes Fuentes
Joar Klæbo-Henriksen

Fagott
Magdalena Scheid
Francesco Storari

Horn
Joel Jaakkola
Oliver Davis
Tik-sang Lam

Trumpet
Tadej Vujanic
Giacomo Pinna
Esten Sløgedal Sørhus
Alma Borg Cederstrøm Friis

Trombon
Emilie Liknes
Markus Paulsens Johansson
Eline Selseth Landrø
Trym Andersen
Elias Hellman

Pukor
David Westerbrand
Marcelo Faria
Simon Arriola Segura

Pianoklockspel
Sara Granfors
Beatrice Vanzo

 

Bakom scen

Scenografi och kostymdesign: Richard Andersson
Ljusdesign och projektioner: Fredrik Magnusson
Mask- och perukdesign: Kerstin Olsen

Rekvisita och attributmakeri: Peter Holmgren
Scenografitillverkning: Mikael Eriksson, Staffan Abrahamsson, Anton Örarbäck
Kostymateljé: Ina Nyholm, Jenny Beckman, Amanda Siljebratt, Alexandra Stenvall (praktikant från tillskärarakademin)

Orkesterproducent: David Glänneskog
Repetitör: Lars-Göran Dahl
Scenkonstproducent: Hanne Wirde
Kommunikation: Markus Görsch
Programansvarig operautbildningen: Monica Danielson
Enhetschef scenområdet: Catharina Bergil
Enhetschef klassisk musik: Anders Köllerström

Foto: Maja Kristin Nylander

Regissörens förord: Trollflöjten är en saga. En saga fylld av sagolika figurer, sagolika situationer och en absolut sagolik handling.

Den som tycker att det som utspelas på en scen ska vara lika logiskt som ett Excel-ark blir nog konfunderad av Trollflöjten.

Medan frimuraren, som glatt upptäcker att Mozart och hans librettist Schikaneder har vävt in ledtrådar till frimureriet i sitt sångspel, hos oss kan bli lika konfunderad. Vi har inte har lagt två strån i kors för att försöka lösa gåtor och förklara symboliken med alltifrån tretal till vatten och eld och mörker och ljus.

Vi hoppas däremot att den som inte är särskilt intresserad av vare sig Excel eller frimurarna men tycker om musik och fantasterier ska få en angenäm kväll. Trollflöjten, med sina tilltrasslade relationer, mystifikationer och inkonsekvenser samt helt gudomliga musik, är både rolig, vacker, spännande och för all del kanske lite lätt sedelärande.

Uttryckt med vårt tids terminologi skulle man om man vill kunna se själva kärnan i berättelsen som en generationskonflikt. Föräldrarna, Nattens drottning och översteprästen Sarastro, bedriver ett bittert skilsmässokrig och använder hänsynslöst dottern Pamina som vapen mot varandra. Den lite naive ynglingen, prins Tamino, dras först in i drottningens ränkspel men inser snart att han har blivit förd bakom ljuset. Han bestämmer sig något högstämt och allvarligt för att skapa något eget, tillsammans med Pamina. Föräldrarna får så att säga snopet finna sig i att bli utmanövrerade av ungdomarna. Men för att nå målet måste Pamina och Tamino satsa allt och bokstavligen gå genom eld och vatten.

Papageno och Papagena står redan från början med båda fötterna på jorden och slipper därmed bry sina hjärnor med sångspelets alla ritualer, påhitt och motsägelser. Till syvende og sidst är det nog faktiskt dem som det är lättast att identifiera sig med.

Avgångsstudenterna och andra studeranden här på Högskolan för scen och musik ges i Trollflöjten rikliga möjligheter att ägna sig åt både sångkonst och friskt skådespeleri. En lämpligare slutkläm på deras utbildning är svår att tänka sig.

Nils Spangenberg, regissör