Odin Romanus

Fem frågor till Odin Romanus om c/o ung teater

Odin Romanus går kandidatprogrammet i skådespeleri med inriktning c/o ung teater. På fem korta frågor får vi en snabb inblick i vad Odin tycker utmärker utbildningen och vad som har fokuserats på under första halvan av studietiden.

Vad har varit roligast?

Det roligaste hittills har varit vårt ”egenprojekt” där vi själva fått agera konstnärer och skapa en föreställning från början till slut. Då fick vi även syssla med ljud och ljus. Dessa föreställningar framförde vi för mellanstadiepublik. Vi hade bra stöd från dramaturgen Stefan Åkesson från Backa teater och vår producent Hanne Wirde. Allt blev jättebra! Det var häftigt att få stå på helt egna ben.

Hur upplever du skillnaden mellan vuxen- och barnteater?

Publikmötet är väldigt olika. Barnen är mycket mer spontana i sina reaktioner och kan gå från att inte ha några reaktioner alls och bara suga in allting till att plötsligt brista ut i ett skratt eller skrik. Att de är så oförutsägbara i sina reaktioner har varit både kul och lärorikt att fått stöta på. Den vuxna publiken har mer ett manér och vet hur man ska bete sig när man tittar på teater.

Men det blev stundvis lite för mycket fokus på barn och ungdom under utbildningen för min smak. Jag tycker inte alltid att det har passat att lägga på filtret barnpublik, när kursens fokus har varit på andra områden som Shakespeare och blankvers till exempel. Men barnpubliken har varit jättehärlig när vi har fått möta den!

Hur har ni samarbetat hittills med de teatrar som har varit engagerade i satsningen ung teater?

Under en kurs inom Devising för barn och unga jobbade vi fram en egen föreställning för lågstadiet. Den kursen hade vi ute på Angereds teater tillsammans med gästläraren Johanna Larsson som jobbar där som regissör och konstnärlig ledare.

Under kursen ”Ett helt sceniskt verk” skapade vi en föreställning från början till slut med fokus på att repetera en föreställning. Den kursen hölls ute på Regionteater Väst i Uddevalla. Även om det var lite jobbigt att behöva ta sig till Uddevalla varje dag under projektet så var det väldigt kul att få vara ute på teatern, lära känna dem och får uppleva hur det är på en riktig teater.

Förutom olika kursprojekt och workshops har folket från teatrarna även varit flitiga med att komma till våra föreställningar, visat intresse och pratat med oss efteråt.

Har du några utmaningar inom skådespeleri?

För mig är en utmaning att låta saker få ske i stunden när jag är på scen och ge mig hän till samspelet. Jag jobbar på att inte för mycket lägga upp en plan i förväg utan försöka reagera mer i stunden på det som händer på scen och ge föreställningen mer liv. Då får jag jobba med tilliten till andra, släppa kontrollen och vara modig.

Vad händer härnäst?

Under våren kommer till exempel en kurs om yttre form där vi undersöker vad högt ljud, musik, konstig scenografi eller kläder påverkar oss som skådespelare och hur man förhåller sig till det.

I sommar blir det praktik på en av de fyra teatrarna. Det känns jättekul! Det verkar som att det blir häftiga föreställningar som vi kommer att få göra!

Teatrar som samarbetar med Skådespelarutbildningen c/o ung teater