Martina Wyszynska Johansson
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Martina Wyszynska Johansson
Fil.dr i pedagogik och Fil.lic i pedagogiskt arbete, legitimerad gymnasielärare
Jag disputerade i pedagogik med avhandlingen Student experience of vocational becoming in upper secondary vocational education and training: Navigating by feedback (2018). I avhandlingen undersöker jag elevers erfarenhet av att formas till yrkespersoner, deras ”yrkespersonsblivande” genom att delta i återkopplingsprocesser. I min licentiatuppsats Gymnasieungdomars erfarenheter av hur yrkeslärande bedöms (2015) fokuserar jag på bedömning av yrkeskunnande ur elevperspektiv. Utbildning
Jag undervisar i flera kurser inom yrkeslärarprogrammet. Kunskapsbedömning och yrkeslärares didaktiska progression, i synnerhet inom verksamhetsförlagd utbildning är två särskilda utbildningsintressen. Dessutom undervisar jag i kandidatprogrammet i pedagogik samt kurser om vuxnas lärande. Jag handleder examensarbeten.
Samverkan
I samverkansuppdraget fokuserar jag på kollegialt lärande i relation till undervisning, arbetsplatsförlagt lärande i gymnasiala yrkesutbildningar samt att föra samman den campusförlagda- och verksamhetsförlagda delen av högskoleutbildning.
Forskning
Mitt forskningsintresse är dialog mellan två tanketraditioner om lärprocesser, läroplansteori (curriculum theory) och kontinental Didaktik. Jag intresserar mig för hur kunskap och kunskapsbegreppet rekontextualiseras i institutionaliserade pedagogiska praktiker. Vad händer när kunskap rör sig både horisontellt och vertikalt? När lärprocesser grundas på de deltagandes erfarenheter från olika lärmiljöer, t ex skola och arbetsplats, uppstår behov av att forma hybrida läroplansmodeller. Min primära forskningsmiljö är Pedagogik och Politik (PoP), Skolutveckling och Ledarskap (SKUL) och Kollegiet för yrkeskunnande.
Ledning
Jag är programledare för Nordiskt Masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning (NoMiA) för perioden 2021-01-01 till 2023-12-31.
Nyckelord: vocational becoming, assessment, curriculum theory, Didaktik
-
School lockdown? Comparative analyses of responses to the COVID-19 pandemic in European
countries
Sverker Lindblad, Gun-Britt Wärvik, Inger Berndtsson, Elsi-Brith Jodal, Anders Lindqvist, Giulia Messina Dahlberg, Dimitrios Papadopoulos, Caroline Runesdotter, Katarina Samuelsson, Jonas Udd, Martina Wyszynska Johansson
European Educational Research Journal - 2021-01-01 -
”Men nu fick man planera om och i den planeringen fick jag vara med!” Verksamhetsförlagt lärande i yrkeslärarutbildningen när undervisningen går över till
distans
Martina Wyszynska Johansson, Ellinor Dyne, Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2021-01-01 -
Du har skött dig bra”: Återkoppling inom arbetsplatsförlagt lärande utifrån yrkeselevers upplevda
läroplan
Martina Wyszynska Johansson
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2020-01-01 -
Expanding learner readiness of young Swedish security officers-to-be in upper secondary
school
Martina Wyszynska Johansson
Journal of Vocational Education and Training - 2020-01-01 -
Vad blev det av Gy2011 reformens intentioner för yrkesutbildning? Med Barn-och fritidsprogrammet som
exempel
Martina Wyszynska Johansson, Ellinor Dyne, Åsa Mårtensson
Pedagogisk forskning i Sverige - 2020-01-01 -
Tracing the moving target in Didaktik of vocational education and
training.
Martina Wyszynska Johansson
Third International Legitimation Code Theory Conference, 1-5 July 2019, Johannesburg, South Africa - 2019-01-01 -
Vocationalising Specialized Concepts: Appropriating Meanings Through
Feedback
Martina Wyszynska Johansson, Gun-Britt Wärvik, Sarojni Choy
Vocations and Learning - 2019-01-01 -
Student experience of vocational becoming in upper secondary vocational education and training. Navigating by
feedback.
Martina Wyszynska Johansson
- 2018-01-01 -
Bedömning för
yrkeslärande
Martina Wyszynska Johansson, Per-Olof Thång
Yrkesdidaktikens mångfald - 2017-01-01 -
Upper Secondary Vocational Education as an Educational Path into the Security Industry - a Swedish
Case
Martina Wyszynska Johansson
Security Dimensions. International & National Studies - 2016-01-01 -
On VET Students´ Ways of Discerning Vocational Knowing as
Specialized
Martina Wyszynska Johansson, Gun-Britt Wärvik
Presented at ECER conference in Dublin August 2016 - 2016-01-01 -
Yrkeselevers erfarenheter om bedömning och återkoppling. Kritiska röster från barn- och
fritidsprogrammet.
Martina Wyszynska Johansson, Ingrid Henning Loeb
Forskning om undervisning och lärande - 2015-01-01 -
Gymnasieungdomars erfarenheter av hur yrkeslärande
bedöms
Martina Wyszynska Johansson
- 2015-01-01