Bild på statyetten Guldspaden

Grattis alla JMG-studenter med chans att vinna årets Guldspade!

Journalister som studerat vid JMG utmärker sig bland de nominerade till årets Guldspade för bästa undersökande journalistik och står bakom tolv av de 28 bidragen.
Dessutom är fyra studenter som nu går på JMG nominerade i kategorin Studentspaden med ”Ambulansgranskningen – när hjälpen stannar hemma”.

Varje år delar Föreningen Grävande Journalister ut en Guldspade i åtta olika klasser. I år är före detta eller nuvarande studenter vid JMG nominerade i alla utom en kategori.

Ett gott betyg åt institutionen som har just undersökande journalistik som sin profil.

– Vi gratulerar alla, men särskilt roligt är det att fyra av våra nuvarande studenter nominerats till Studentspaden, säger Ulrika Tengby Holm, studierektor för journalistutbildningen vid JMG.

Ambulansgranskning

Det är Markus Botsjö, Melker Westerberg, Jesper Ottoson och Adam Lind som granskat utryckningstider för ambulanser och varför vissa personer får vänta orimligt länge på ambulans.

Vem som slutligen vinner offentliggörs på Grävseminariet i Borås den 10-11 september.

Läs mer om Föreningen Grävande Journalister och årets Guldspade här.

Hela listan

Här är hela listan över nominerade som studerat vid JMG (deras namn står i fet stil):

Studentspaden

• Ambulansgranskningen – när hjälpen stannar hemma
    Markus Botsjö, Melker Westerberg, Jesper Ottoson och Adam Lind, JMG, Göteborgs universitet

Etermedia Lokal

• Vårdexpressen
    Linda Fridh och Per Lärka, SVT Nyheter Skåne
  • Skärgårdsbåten som bröt mot både vågorna och lagen
    Anders Lundqvist, P4 Blekinge, Sveriges Radio

Etermedia Riks Dokumentär

• Gamer
    Emelie Rosén, Ekot och P1 Dokumentär
  • Att rädda ett barn
    Bo-Göran Bodin, Lars Granstrand, Emil Engerdahl, Johan Bjerkner och Jakob Larsson, Dokument inifrån, SVT

Etermedia Riks Nyheter

• Fallet Sofie
    Marja Grill, SVT Nyheter, Rapport och Aktuellt
  • Klimatpolitiken och SUVarna
    Kristina Lagerström, Helena Bengtsson och Johan Zachrisson Winberg, SVT Nyheter, Rapport och Aktuellt

Mindre dagstidning

• Övervakning och straff i Apoteas lager
    Eigil Söderin, Dagens ETC

Storstadstidning

• Systrar
    Michael Verdicchio och Meli Petersson Ellafi, Göteborgs-Posten
  • Portad från sjukhusvård
    Elinor Strand, Dan Ivarsson och Jessica Ziegerer, Sydsvenskan

Magasin

• Tomma löften i klimatbiståndet
    Carolina Jemsby och Nils Resare,  Sveriges Natur
  • Jakten på en adress
    Anna Rytterbrant och AnnaKarin Löwendahl, Hem & Hyra

Juryns specialpris

Dessutom går juryns Specialpris i år till Nyhetsbyrån Siren där en av medarbetarna, Peter Wirhed, har genomgått Tidningsledarutbildningen vid JMG.