Early Modern Women on Politics and Ethics

Early Modern Women on Politics and Ethics

Tidigmoderna seminariet arrangerar den internationella konferensen ”Early Modern Women on Politics and Ethics” 5 –7 oktober år 2023 på Humanistiska fakulteten.

Under tre dagar diskuterar ett femtiotal inbjudna forskare hur tidigmoderna kvinnor engagerade sig i och tänkte kring de traditionellt mansdominerade områdena  politik och etik - som filosofer, författare, kritiker, översättare, redaktörer, konstnärer, mecenater, salongsvärdinnor, pamflettister, politiska aktörer, brevskrivare och mycket mer.

Konferensen är tvärvetenskaplig och behandlar bland annat filosofi, idéhistoria, religion, litteratur, konst och bokhistoria. Under 15 tematiska sessioner och fyra keynote-föreläsningar utforskas ämnen som miljö, jämlikhet, kön, utbildning, media, sexualitet, performativitet, spiritualism, passion, krig, religion och agens.

Öppna keynote-föreläsningar

Följande keynote-föreläsningar är öppna för allmänheten och kräver ingen anmälan. Alla hålls i rum J222 på Humanisten:

Melissa E. Sanchez (University of Pennsylvania): Early Modern Erotica and the Pleasures of Paranoid Reading, Torsdag 5 oktober, kl 10.30.

Carin Franzén (Stockholms universitet): Queen Christina’s Freethinking in Response to Early Moden Subjectivation, Torsdag 5 oktober, kl 16.45.

Marie-Frédérique Pellegrin (Université III Lyon Jean Moulin): (Self-) Portraits Between Two Gowns: Marie de Gournay, Fredag 6 oktober, kl 11.00.

Dena Goodman (University of Michigan): European Gentility Meets American Republicansism: Gender and Diplomatic Sociability in the Early American Republic, Lördag 7 oktober kl 11.30.

Om du är intresserad av att lyssna på några av de 15 sessionerna eller få mer information om programmet, kontakta Matilda Amundsen Bergström.