Idrott och hälsa
Är du intresserad av idrott, hälsa och fysisk aktivitet? Lockas du av att arbeta med barn och ungdomar? Vill du bli lärare? Då är idrott och hälsa ett ämne för dig.
Skolämnet idrott och hälsa syftar till att utveckla elevers medvetenhet och kunskap om rörelse och hälsofrämjande levnadsvanor, områden som beskrivs grundläggande för människors välbefinnande. Människors samspel med varandra, naturen och samhället är en viktig utgångspunkt för ämnet. I ämnet idrott och hälsa arbetar du med unga människors lärande och utveckling inom områden som rör det dagliga livet.
Vid Institutionen för kost-och idrottsvetenskap ansvarar vi för undervisning i idrott och hälsa som kan ingå i grundlärar- och ämneslärarprogrammen. Alla kurser innehåller ämnesinnehåll och ämnesdidaktik, vidare integreras teori och praktik fortlöpande. Vår uppgift på institutionen är att utbilda lärare som i sin undervisning ger eleverna positiva av allsidiga rörelseförmågor samt möjlighet att vara reflekterande och handlingskraftiga individer med förmåga att göra övervägda hälsosamma val.
Kompetenser
Lärarprofessionen är i fokus i ämnesstudierna, där förståelse för hälsa och fysisk aktivitet fördjupas och breddas. Kurserna kan ses som delar inom ämnesområdena, som tillsammans ger dig helheten för att undervisa i ämnet idrott och hälsa. En kunnig lärare i ämnet idrott och hälsa har gedigen kunskap om olika rörelseaktiviteter inomhus och utomhus, friluftsliv under olika årstider, människokroppen, träningslära, hälsa och levnadsvanor men även normer och värderingar. Eftersom elevernas egna kroppar är i centrum i utbildningen behöver en kunnig lärare i ämnet även kunskap och verktyg för att skapa goda lärmiljöer som inkluderar och stimulerar alla elever.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och examensarbete
Du som läser Idrott och hälsa som första ämne kommer göra din verksamhetsförlagda utbildning (VFU) inom Idrott och hälsa. En VFU-period består av praktik på en skola och av seminarier på universitetet. En lärare i idrott och hälsa kommer vara din VFU-handledare och du kommer få besök av en ämnesdidaktiker inom idrott och hälsa. VFU är uppdelad på 4 kurser om totalt 30 hp som är utspridda under hela utbildningen från första terminen till sista året.
Det ingår två examensarbeten om vardera 15 hp med fokus på ämnesdidaktiska frågor kopplade till idrott och hälsa
Utbildningens innehåll
Idrott och hälsa som ämne finns som obligatoriska kurser från årskurs 1 till årskurs 9 och i gymnasiet. För att få kunskaper och förmåga att undervisa i idrott och hälsa för respektive åldersgrupp studerar du ett spektrum av kurser med koppling till ämnet.
Inom grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4–6 eller fritidshem läses 30 hp idrott och hälsa med fokus på barn 6–12 år. Väljer du att läsa ämneslärarprogrammet mot årskurs 7–9 läser du 60 hp idrott och hälsa. För dig som vill läsa till gymnasielärare läser du 90 hp idrott och hälsa.
Kurser:
Grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4–6 eller fritidshem
Ämneslärarprogrammet med inriktning 7–9
Studierna i ämnet idrott och hälsa innehåller både ämnesstudier och didaktik för att förbereda för kommande yrkesutövning som lärare i skolämnet idrott och hälsa. Teori och praktik integreras fortlöpande. Idrott, fysisk aktivitet och hälsa studeras ur många olika perspektiv med förankring i skolans verksamhet. Genom olika kurser i anatomi, fysiologi och träningslära kommer du att lära dig hur kroppen fungerar i arbete och vila.
Lärarprofessionen är i fokus, där förståelse för hälsa och fysisk aktivitet fördjupas och breddas. Kurserna kan ses som delar inom ämnesområdena, som tillsammans ger dig helheten för att undervisa i ämnet idrott och hälsa. Genom den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, får du sedan möjlighet att omsätta dina kunskaper i praktiken.
Studierna bedrivs i skiftande miljöer under olika årstider. Det ger dig goda kunskaper och erfarenheter i ditt kommande lärararbete. Friluftsliv är en del av utbildningen. Du får möjlighet att praktisera och utveckla dina kunskaper i naturlig miljö, där vinterutbildning, vandring och paddling är några av inslagen.
Idrott och hälsa ingår i följande lärarprogram
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i årskurs 7–9
– endast antagning höstterminer - Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
– endast antagning höstterminer - Grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem
– kursen i idrott och hälsa ges både vår- och höstterminer - Grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4–6
– kursen i idrott och hälsa ges både vår- och höstterminer
Syftet med idrott och hälsa
En hälsosam livsstil utgör grunden för en harmonisk tillvaro med livsglädje och effektivitet. Vardagens vanor och val är centrala. Människors samspel med varandra, naturen och samhället är en viktig utgångspunkt. I ämnet idrott och hälsa arbetar du med unga människors lärande och utveckling inom områden som rör det dagliga livet.
Ämnet ger elever möjligheter till att vara aktiva, utveckla sin kompetens och känna tillit till sin egen förmåga när det gäller att hantera sin hälsa och sin sociala kompetens.
Vår uppgift på institutionen för kost- och idrottsvetenskap är att utbilda lärare som i sin undervisning kan utveckla elevernas potential att vara reflekterande och handlingskraftiga konsumenter med förmåga att genomföra medvetna val utifrån begreppet hållbar utveckling. Ämnet innebär att du får träffa många av skolans elever. Idrott och hälsa är ett av skolans mest populära ämne om du frågar eleverna. Skolan behöver behöriga lärare i idrott och hälsa, såväl grundlärare som ämneslärare.