Göteborgs universitet
Bild
generationer

UGU-LIFE

UGU LIFE är ett av UGU-studiens primära forskningsprojekt vid Göteborgs universitet. Samarbetet mellan IPS, psykologiska institutionen och Sahlgrenska universitet kommer att bidra till ett unikt forskningsprojekt med ett stort programstöd från Riksbankens Jubileumsfond. Programmet kommer att kartlägga faktorer som bidrar till god inlärningsförmåga genom hela livet och undersöka sätt att förbättra inlärning i hög ålder.

Kort beskrivning

Äldre människor står inför unika inlärningsutmaningar, men skillnader mellan äldre personer förstås bäst i ett livslängdsperspektiv eftersom inlärning i barndomen förbereder för senare lärande. I detta program studerar vi inlärning hos äldre vuxna i kontexten av deras erfarenheter under barndomen och deras genetiska förutsättningar. Personer i urvalet har som barn besvarat UGUs elevenkäter och tillhör våra två första födelsekohorter; 1948 och 1953.

Bakgrund och syfte

Äldre vuxna står inför unika inlärningsutmaningar som härrör från förändrad hälsa, kognitiv funktion, motivation och sociokulturella och individuella förväntningar. Skillnader mellan äldre vuxna förstås dock bäst under en livstid eftersom kunskaper och färdigheter som förvärvats i barndomen lägger grunden för senare lärande. Effekter av ojämlik tillgång till inlärningsmöjligheter i barndomen kan även förstoras under vuxenlivet då de fortsätter att avgöra ytterligare erfarenheter av lärande.

Syftet är att identifiera faktorer i barndomen som förutsäger livslång inlärningsförmåga, kartlägga de utmaningar som äldre vuxna står inför och identifiera äldre som kämpar med inlärning. Med denna kunskap kommer vi senare i programmet att utveckla interventioner som syftar till att underlätta lärande för äldre människor.

Foto: Jukan Tateisi for Unsplash

Urval

I den första fasen av forskningsprogrammet kommer vi att samarbeta med SCB för att nå ut till UGU-kohorterna 1948 och 1953 (ursprungliga antal ≈ 10 500 per kohort). Vi beräknar att cirka 70% av de som är födda 1948 (dvs. 7 350) och 76% av de födda 1953 är vid liv (dvs. 8 000) år 2025. Baserad på tidigare undersökningar, som HEARTS-studien om pensionering i Sverige, är svarsfrekvensen fortfarande relativt acceptabla i dessa födelsekohorter. Svarsfrekvensen kan också vara högre på grund av att de berörda personerna deltog i UGU studierna som barn och kan uppskatta möjligheten till uppföljning. Förutsatt att vi har en svarsfrekvens på 50% får vi data från cirka 3 675 deltagare födda 1948 och 4000 deltagare födda 1953.

Metod 

Forskningsområde (WP) 1 - Livslängdsundersökning: Survey-baserad uppföljning av UGU-kohorter (ca. 8000 deltagare), inklusive bedömning av kognition och inlärning samt geno-typning.

Forskningsområde (WP) 2 - Livslångt lärande: Djupgående datainsamling av inlärningsprocessen av en ekologiskt relevant uppgift under flera dagar. Uppgifterna kommer också att vara av relevanta egenskaper och tillstånd (ca. 400 deltagare).

Forskningsområde (WP) 3 - Intervention: Vi designar en intervention som underlättar lärande baserat på identifierade modifierbara faktorer ur tidigare forskningsområden och testar effektivitet i en RCT.

Forskningsområde (WP) 4 - Generaliserad intervention: Vi utvecklar och utvärderar effektiviteten av interventioner som underlättar lärande i socioekonomiskt missgynnade grupper.