UGU Konferens 2024
I november 2024 anordnade UGU sin första konferens. Konferensen riktade sig till doktorander och forskare med erfarenhet av eller intresse för arbete med storskaliga data eller kvantitativa studier. Forskare från olika discipliner presenterade forskning baserad på UGU-data och andra storskaliga data.
Datum: 27-28 november 2024
Tid: Den 27 november, 10-16.30
28 november 8.30-15.30
Plats: AK2 Stukat (Pedagogen, A-Huset), Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg
Den 27-28 november var två inspirerande dagar med föreläsningar, mingel och diskussioner kring hur forskning med storskaliga data kan bedrivas på bästa sätt.
Onsdagen inleddes med ett varmt välkomnande från vår vetenskapliga ledare Alli Klapp, följd av Jan-Eric Gustafsson insiktsfulla tillbakablick på UGUs historia. Från Karolinska Institutet presenterade Patrik Magnusson om Svenska Tvillingsregistret och dess uppbyggnad. Peter Allebeck berättade om sin forskning med UGU-data och hur vår data bidragit till en bättre förståelse för kopplingen mellan kognitiv förmåga och suicid och schizofreni bland tonåringar.
Erica Lindahl från IFAU berättade om hur UGU-data kunnat lägga grunden för flera forskningsprojekt, där betydelsen av exempelvis åldersintegrerade klasser har undersökts. Från Stockholms universitet berättade Hugo Westerlund om infrastrukturen REWHARD. Anne Boschini, som undersöker sambandet mellan kognitiv förmåga och faderskap, presenterade ett innovativt sätt att använda UGU-data på.
Den första dagens presentationer avslutades med Mikael Hjerm, som berättade om European Social Survey och hur denna storskaliga databas har bidragit till ökade kunskaper om könsskillnader på arbetsmarknaden.
Från Umeå universitet hade vi talarna Hanna Eklöf och Björn Högberg som inledde konferensens andra och sista dag med presentationer om elevers ökade stress och psykosomatiska besvär - ämnen som forskarna med hjälp av vår longitudinella data kunnat undersöka närmare.
Hans Grönqvist från Linnéuniversitetet bekantade oss med ännu ett unikt användningsområde för UGU. Hans pågående studie undersöker medians skildring av utsatta områden och hur elever som bor där upplever sin vardag, som ett resultat.
Thea Klapp, en doktorand på IPS, berättade om en av sina publicerade artiklar som undersökte relationen mellan högpresterande elevers självskattning och medelmåttiga matematikundervisningar (Big Fish Little Pond-effekten). Kajsa Yang Hansen, professor vid IPS, presenterade en artikel där effekten av intressenivåer för olika ämnen mättes bland resilienta elever.
Innan vår paneldiskussion berättade Björn Halleröd från Göteborgs universitet om de utmaningar som storskaliga forskningsdatabaser står inför. Avslutningsvis sammanfattade Alli Klapp dagarna och betonade vikten av denna milstolpe - en inspirerande konferens som markerade 63 år av Utvärdering Genom Uppföljning.