För dig som deltar UGU-undersökningen

Här hittar du som är utvald att delta i UGU information om aktuella eller nyligen avslutade undersökningar. Du som svarar på våra enkäter får ge din bild av en generation i den svenska skolan. Resultaten från UGU har sedan 1960-talet använts i viktig forskning om ungdomars, målmäns och skolpersonals syn på skolan, fritiden, hälsan och framtiden. Tack för att du deltar!

UGU-undersökningarna följer elever genom skolan

Många inom skolan undrar vart deras elever tar vägen i livet eller om allt arbete de lägger ned gör någon nytta. Varför tar eleverna olika vägar genom utbildningssystemet och vad betyder det för hur det går för dem senare i livet? Varför blir vissa elever mer stressade än andra när de börjar på högstadiet?

Det är sådana frågor UGU-undersökningarna vill bidra till att besvara. UGU står för "Utvärdering Genom Uppföljning" och är en av landets största forskningsdatabaser inom utbildningsområdet.

Så används de lämnade uppgifterna

Resultaten från undersökningen kommer att redovisas i en rapport samt användas inom olika forskningsprojekt. När resultat redovisas sker det i tabeller och diagram.

Det kommer inte att framgå vad just enskilda elever, lärare eller skolor har svarat när undersökningens resultat redovisas.

Navigate to video: UGU för elever
Video (1:56)
UGU för elever