Skolan i årskurs 9 vårtermin 2020

Under mars-juni våren 2020 förändrades vardagen i Sverige på grund av coronapandemin. Det hade konsekvenser även för elevernas vardag i skolan.

Skolfrånvaro

De flesta elever har inte missat skolan mer än 10 dagar under vårterminen 2020. Nästan var tionde elev har varit borta från skolan en månad eller längre.

Cirkeldiagram som visar andelar av olika mängd fråncaro vårterminen 2020. Huvuddelen av de svarande, 72 % har mindre än tio dagars frånvaro. Övriga har mer frånvaro.
Cirkeldiagram som visar mängden frånvaro under vårterminen 2020.
Stapeldiagram som visar anledningar till skolfrånvaro vårterminen 2020.

Förändrad undervisning under vårterminen 2020

Vikarier istället för ordinarie personal var den mest frekventa förändringen i undervisningen under vårterminen 2020. För var femte elev blev det mycket vanligare med distansundervisning.

Stapeldiagram som visar förändring i undervisningen vårterminen 2020. Distansundervisning blev vanligare för 37% av de svarande och för 51% blev det vanligare att lektioner ställdes in.
Stapeldiagram som visar förändringar i undervisningen vårterminen 2020.

Inställda nationella prov

En stor majoritet av eleverna tyckte det var skönt att slippa stressen i samband med de nationella proven. En tredjedel av eleverna uppgav att de var oroliga för hur betygen skulle kunna sättas utan att resultat på de nationella proven fanns.

Stapeldiagram som visar hur inställda nationella prov upplevdes. En majoritet tyckte att det var skönt att slippa stressen och mycket få var oroliga för att frånvaron av prov skulle påverka betyget.
Stapeldiagram som visar upplevelsen av inställda nationella prov.

Distansundervisning i gymnasieskolan höstterminen 2020

Ungefär hälften av eleverna i UGU-undersökningen hade distansundervisning under vårterminen 2020. En del skolor fortsatte med det även under höstterminen 2020. Varannan elev hade inte haft distansundervisning innan gymnasieskolan gick över till den metoden av undervisning i december 2020.

Cirkeldiagram som visar omfattningen av distansundervisning höstterminen 2020 före 7 december. Hälften av de svarande hade ingen distansundervisning. Några visste inte men 44% hade haft distansundervisning.
Cirkeldiagram som visar omfattningen av distansundervisning på hösten före 7 december 2020.

Utvärderingen av distansundervisning varierar mycket: var tredje elev tycker att det har fungerat mycket bra eller ganska bra, medan mer än en tredjedel tycker att det har fungerat dåligt eller mycket dåligt.

Cikeldiagram som visar vad eleverna tyckte om distansundervisningen. 39% tyckte det var dåligt och 33% att det var bra medan övriga svarade varken eller.
Cirkeldiagram som visar vad eleverna tyckte om distansundervisning.

Fritid under pandemin

Under pandemin har eleverna uppgett att de lägger mer tid på sociala media, TV, filmer och serier och kontakter med kompisar och vänner online. Minst förändring har skett i tiden som läggs på att umgås med dem man bor tillsammans med. Mindre tid har under pandemin lagts på att träna, gymma eller motionera, och träffa kompisar.

Stapeldiagram som visar fritidsaktiviteter under pandemin. De flesta spenderar mer tid på sociala medier och med familjen än före pandemin..
Stapeldiagram som visar förändring i fritidssysselsättning.

Oro för coronapandemin och dess konsekvenser

Elever är mest oroliga för att någon av föräldrar eller annan närstående blir sjuka i covid-19 och för sjukvårdens förmåga att ta hand om alla som behöver vård. De är inte så oroliga för att insjukna själva. Flickorna är generellt mer oroliga än pojkar.

Stapeldiagram som visar hur orolig de svarande är för coronapandemin. Uppdelat på kön.
Könsuppdelat stapeldiagram som visar svaren på orosfrågor kring pandemin.

Syn på framtiden

Eleverna känner sig mer hoppfulla för världens framtid än för sin egen framtid. Pojkar är mer positivt inställda till framtiden jämfört med flickor.

Stapeldiagram som visar svaren på frågor kring framtiden.
Stapeldiagram som visar svar på frågor kring framtiden.