Göteborgs universitet
Prag

Viktor åkte på utbyte i Prag

Viktor Ottosson har läst sociologi på masternivå. Den andra terminen kan går det att välja olika inriktningar och Viktor valde att läsa utomlands. Det blev en termin på Charles University i Prag. Någon gång skall man ta steget ut från bekvämlighetszonen och pröva något nytt, säger han.

Erasmusprogrammet erbjuder förmånliga villkor för europeiska studenter att plugga på andra universitet och Göteborgs universitet av avtal med flera olika europeiska universitet. Information om vilka avtal som gäller och villkoren finns på Studentportalen eller så kan studievägledarna hjälpa till.

– Jag tänkte det kunde vara intressant att se hur det skiljer sig mellan olika länder och visst finns det skillnader, men de är inte så stora. Jag läste fem kurser parallellt och all examination låg i slutet av terminen, för min del i slutet av juni, säger Viktor.

Öppna föreläsningar

I det tjeckiska systemet har man ingen platsgaranti för de olika kurserna när man börjar studera vid Charles University i Prag. Det skapade givetvis en viss osäkerhet, men den visade sig varar obefogad.

– Under de två första veckorna kunde man gå på olika typer av öppna presentationsföreläsningar för de olika kurserna och sedan gjorde man sitt val. För min del innebar det att jag fick byta ut två av de fem kurser jag hade tänkt gå. Alternativen var mycket bra, men det gällde bara att få dem godkända av Göteborgs universitet så jag kunde tillgodoräkna mig dem, men det var inga problem.

Billigt att bo

Det är billigt att leva i Prag så Viktor klarade sig på Erasmusstipendiet och ett annat stipendium som han hade fått tidigare. Boendet ordnade han själv. Universitetet har billiga lösningar, men då får man bo flera studenter i samma rum.

– På universitets hemsida fanns länkar till personer som hyrde ut rum till studenter, det är ganska vanligt att man gör det, och jag hittade ett rum som var intressant. Givetvis betalande jag inget i förskott utan när jag kom ner träffade jag hyresvärden, tittade på rummet och la en månadshyra i deposition. Det var studenter från Östeuropa, Ryssland, Tyskland och England i samma hus som jag bodde i.

På fritiden lärde Viktor känna en hel del studenter från både Tjeckien och Slovakien och umgicks en hel del med dem. Dessa erfarenheter blev en bra komplement till de teoretiska studierna på universitetet.

Värdefulla erfarenheter

Även om inte skillnaderna var så stora mellan att plugga i Sverige och Tjeckien gav de Viktor en hel del nya erfarenheter.

– Att tvingas pröva nytt tror jag är mycket värdefull i framtiden för mig. Det blir lätt att man kör i samma hjulspår och då kan en termin utomlands vara mycket värdefull. Så mitt råd till dem som funderar; ta chansen.