University of Gothenburg Symphony Orchestra med dirigent Henrik Schaefer i Vasaparkens Aula (2022)
Foto: Johan Wingborg

Får det vara en konsert till lunch?

Till våren 2023 blir aulan i universitetets huvudbyggnad repetitionslokal för bland annat University of Gothenburg Symphony Orchestra. Det innebär också att några av Högskolan för scen och musiks traditionella lunchkonserter flyttar till Vasaparken. – Vi hoppas att vår trogna publik kommer att hitta oss. Men kanske innebär flytten att vi också når nya grupper, säger Anders Köllerström, enhetschef på Högskolan för scen och musik.

Det är en cirkel som sluts, förklarar Anders Köllerström, som den 28 april är i aulan under en repetition med University of Gothenburg Symphony Orchestra.

– Aulan var repetitionslokal också när jag började studera på 1980-talet. Orkestern var dock inte så stor då och egentligen passar lokalen bättre för lite mindre ensembler. Exempelvis när vi samarbetar vi med Gothenburg Wind Orchestra.

Skälet till att aulan åter blivit repetitionslokal är att Konstnärliga fakulteten bygger om. Ett helt nytt hus vid Götaplatsen planeras stå färdigt 2027 och Artisten ska renoveras och delvis rivas. Under tiden flyttas verksamheten till olika lokaler, där Eklandagatan 86 blir huvudadressen.

Det finns flera fördelar med repetitioner och konserter i huvudbyggnaden, menar Anders Köllerström.

– Fler göteborgare kan lockas att lyssna på våra duktiga musikerstudenter och samtidigt kanske de också upptäcker själva byggnaden. Det är ju ett jättevackert hus mitt i Göteborg med en intressant historia, fina konstverk och en rikt utsmyckad aula. Kanske kan vi också ordna utställningar här så att även våra konststudenter kan visa upp sig.

Fler göteborgare kan lockas att lyssna på våra duktiga musikstudenter ...

University of Gothenburg Symphony Orchestra består av studenter på den tvååriga masterutbildningen i orkester. Utbildningen, som innebär ett samarbete med Göteborgs Symfoniker och GöteborgsOperan, är unik. Nu finns dessutom ett avtal som innebär att orkestern ska ge tre konserter per år i Konserthuset. Det berättar Henrik Schaefer, dirigent och konstnärligt ansvarig för utbildningen.

– Aulan är dock inte idealisk för repetition av stora orkesterverk, efterklangen är lång, det blir lite kakafoni av musiken och det är svårt för studenterna att hitta varandra. Men att öva i olika sorters lokaler är samtidigt en viktig erfarenhet. Just nu repeterar vid Hector Berlioz Symphonie fantastique från 1830, ett av de första verken för stor orkester som både innehåller häxor och en förvrängd dödsmässa. Vad kan passa bättre för den konsert vi ska framföra i Konserthuset på Valborgsmässoafton!

Högskolan för scen och musik flyttar

Sommaren 2022 startar flytten av Högskolan för scen och musik ut ur Artisten. Största delen av verksamheten flyttar lite senare under hösten till Eklandagatan 86. Delar av utbildningarna i musik- och ljudproduktion, komposition samt det individuella programmet samlas i Brewhouse, Gårda. Utbildningarna inom scenkonst flyttar till HDK-Valand, Vasagatan, samt till Andra stället, Angered.

Dessutom kommer Högskolan för scen och musik att hyra in sig i olika publika lokaler runt om i staden för vissa konserter, föreställningar och andra moment, exempelvis Göteborgs konserthus och i flera olika kyrkor.

Aulan i universitetets huvudbyggnad blir repetitionslokal, bland annat för University of Gothenburg Symphony Orchestra. Lunchkonserter kommer också att ges här.

Tre gånger per år kommer University of Gothenburg Symphony Orchestra att ge konserter på Konserthuset.

Miguel Chamorro, violin

Miguel Chamorro, violin

– Jag hade spelat i en professionell orkester i Colombia i fem år innan jag kom till Högskolan för scen och musik. Lärarna är fantastiska och repertoaren väldigt bra. Jag tycker bäst om stycken som är tekniskt utmanade, gärna för stor orkester. Min favoritsymfoni är nog Mahlers sjua, men annars tycker jag mycket om Bach.

Magdalena Scheid, fagott, kontrafagott

Magdalena Scheid, fagott, kontrafagott

– Det är bra att vi kan repetera i universitetets aula men mest fantastiskt är förstås att få spela i Konserthuset, med sin fina akustik och inför publik. Jag är väldigt förväntansfull inför konserten på Valborg; just ett så dramatiskt stycke som Symphonie fantastique är väldigt roligt att spela.