Möt kostekonomen Caroline

Caroline Adielsson arbetar som regional key account manager (nyckelkundsansvarig) på säljbolaget Conaxess trade Sweden. Hon har gått utbildningen Kostekonomi med inriktning mot ledarskap på institutionen för kost- och idrottsvetenskap

När Caroline hörde talas om utbildningen blev hon direkt intresserad av att söka.
– Det fanns en bredd som tilltalade mig och att utbildningen gav många möjligheter till olika typer av tjänster efter studierna, säger Caroline Adielsson.

Intressant utbildning med tydligt fokus på arbetslivet

Kostekonomi med inriktning mot ledarskap är intressant och bitvis utmanande, berättar Caroline.
– Det var många spännande kurser och roliga inslag samt bra anknytning till arbetslivet genom till exempel verksamhetsförlagd utbildning.

Regional key account manager på ett säljbolag

Idag arbetar Caroline som regional key account manager på Conaxess trade Sweden, ett säljbolag som representerar en mängd varumärken inom bland annat livsmedel på den svenska marknaden.
– Vi arbetar både med välkända etablerade varumärken och lanseringar av nya varumärken, koncept och produkter. Vi verkar inom en mängd produktkategorier och driver försäljning gentemot foodservice men även dagligvaruhandel, servicehandel, fackhandel och apotek. Min roll består främst av att träffa befintliga och nya kunder, till exempel kostchefer och presentera nyheter med mera.

Kunskap för det dagliga arbetet

Caroline har användning av utbildningen Kostekonomi med inriktning mot ledarskap på många olika sätt i sitt dagliga arbete. När hon representerar varumärken som erbjuder vegetariska, glutenfria och mjölkfria produkter krävs det exempelvis stor kunskap om specialkost.
– Jag är även med och hjälper till med utbildningar och föreläsningar om celiaki, mjölkfritt samt inspiration för vegetarisk mat med mera.

En bred utbildning som ger många möjligheter

Det är en fördel att ha jobbat innan studierna menar Caroline.
– Min arbetslivserfarenhet från kök och andra verksamheter före studierna har hjälpt mig att koppla ihop utbildningen med arbetslivet. Det är en jättebra och bred utbildning som ger många möjligheter efter studietiden, avslutar Caroline.

Läs mer om utbildning inom kost- och ledarskap

Kost- och ledarskapsprogrammet

Om fotot: Caroline Adielsson, regional key account manager på Conaxess trade Sweden besökte studenterna på Kostekonomi med inriktning mot ledarskap. Dagen bjöd på föreläsning om celiaki, provsmakning av produkter och bakning med sockerersättning. Kursen heter Dietetik med tillämpning och ges för termin 5 på utbildningen.