En grupp unga människor står tillsammans mot ett staket. En av ungdomarna håller en skateboard under armen.
Foto: iStock

Glöm inte de yngre i den narkotikapolitiska debatten

Hur kommer det sig att vi ser en ökning av narkotikaärenden samtidigt som årliga undersökningar av skolelevers drogvanor visar att andelen ungdomar som använder narkotika har varit stabil sedan sekelskiftet? Vilka är det som blir föremål för polisens ingripande och vilka konsekvenser kan detta få?

Under 2020 var det strax under 30 000 personer som dömdes under narkotikalagstiftningen. Om den rejäla ökningen i antalet ärenden som har setts under de senaste fem åren fortsätter kommer det vara ännu fler barn och unga vuxna som tas in av polisen.

Det skriver forskarna  Russell Turner, Johan Lindwall och Anette Skårner i Tidskrift för Kriminalvård.

Det finns en generation av missgynnade barn och unga vuxna som inte får glömmas bort i debatten, säger forskarna.

Läs debattartikeln i Tidskrift för Kriminalvård