Masterprogram kombinerar ämnesstudier och lärarutbildning

Har du en naturvetenskaplig kandidatexamen och funderar på att bli lärare? Vill du samtidigt fördjupa dina ämneskunskaper? I så fall ska du söka något av våra masterprogram inom naturvetenskap och lärande.

Vi erbjuder fyra masterprogram som kombinerar något av ämnena matematik, fysik, kemi och biologi med didaktik.

• Termin 1 läser du kurser på avancerad nivå inom ditt huvudområde, det vill säga kemi, fysik, matematik eller biologi (30 högskolepoäng)
  • Termin 2 och 3 följer du programmet Kompletterande pedagogisk utbildning med förhöjd studietakt
  • Termin 4 gör du ett självständigt arbete inom ditt huvudområde (30 högskolepoäng)

Både masterexamen och ämneslärarexamen

Masterprogrammen leder till en naturvetenskaplig masterexamen med huvudområdet kemi, fysik, matematik eller biologi.

Med förhöjd studietakt leder programmet även till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9 eller med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

För att få en ämneslärarexamen krävs det att du tar 90 högskolepoäng under termin 2 och 3, det vill säga en studietakt om 125 procent. För att ta ut två examina, krävs alltså totalt 150 högskolepoäng.

Sista ansökningsdag är 15 april. Läs mer under respektive masterprogram.

Studievägledning

Har du frågor om programmen? Kontakta studievägledaren för respektive ämnesområde.