Bild
Foto: Unsplash
Länkstig

Digikulturella förändringar (DIGCULTS) - Initiering av en forskningsmiljö för kritiska studier av livet som datasubjekt på datadrivna marknader

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Centrum för konsumtionsforskning, Gothenburg Research Institute

Finansiär
Stiftelsen för ekonomisk forskning i Västsverige

Kort beskrivning

Det övergripande syftet med projektet är att producera ny kunskap och en djupgående förståelse för sociala och kulturella konsekvenser av digitalisering och specifikt fokusera på konsumenters upplevelser av att leva i en AI (artificiell intelligens) - utrustad och datainsamlande konsumentkultur. Forskargruppens forskningsinitierande aktiviteter kommer att genomföras och organiseras som ett forskningstema placerat vid Centrum för konsumtionsforskning vid Gothenburg Research Institute, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och utvecklas i samarbete med Promotional Cultures and Communication Centre, Bournemouth university (Storbritannien) och Centre for Retailing (SWE) vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Om projektet

Forskargruppens forskningsinitierande aktiviteter genomförs och organiseras som ett forskningstema placerat vid Centrum för konsumtionsforskning vid Gothenburg Research Institute, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och utvecklas i samarbete med Promotional Cultures and Communication Centre, Bournemouth university (Storbritannien) och Centre for Retailing (SWE) vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. I samarbete med partner i de tre akademiska miljöerna är projektets mål att göra digikulturella omvandlingar tillgängliga på ett sätt som kommer att resultera i följande:  

1. Initiering av ett internationellt och tvärvetenskapligt forskningsnätverk  

2. Formulering av en ny forskningsagenda  

3. Författande av konkurrenskraftiga forskningsansökningar till både svenska forskningsanslags-givare och internationella motsvarigheter.  

4. Pilotstudie av konsumenter. 

5. Forskning med implikationer för företag, policy och en intresserad allmänhet när det gäller den ökade närvaron av algoritmer och AI-utrustade kommersiella system i konsumenters vardag.  

Medverkande forskare :