Bild
Yrkeslärare i vårdämnen undervisar i klassrum
Foto: Mikael Zanqrelle
Länkstig

Kognitionsvetenskap + undervisning i yrkesämnen = sant?

Utbildning & lärande

Välkommen till ett webbinarium där vi diskuterar vad undervisning med utgångspunkt i kognitionsvetenskap betyder i yrkesundervisningens lärmiljöer.

Webinar
Datum
8 dec 2025
Tid
14:00 - 16:00
Plats
Online via Zoom
Ytterligare information
Länk till Zoom-möte

Arrangör
Kollegiet för yrkeskunnande

Under senare tid har vikten av mer kognitionsvetenskap i undervisningssammanhang diskuterats flitigt. Nya reformer står inför dörren där kognitionsvetenskap ska implementeras i alla lärarutbildningar. Utbildning om hur undervisning kan utvecklas på vetenskaplig grund erbjuds även till legitimerade lärare som en del i professionsprogrammet. Under det här seminariet får du ta del forskning om kognitionsvetenskap och vad det kan handla om i undervisningen. 

Program

  • 14:00: Välkomna
  • 14:05–14:20: Yrkesutbildningars lärmiljöer
    Susanne Gustavsson är yrkeslärare, FD och lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Susanne forskningsintresse handlar om didaktik i yrkesutbildning på olika nivåer och då främst praktiknära studier i samverkan med yrkesutbildning och lärare. Hon undervisar främst i kurser i yrkeslärarprogrammet.

    Susanne ger en introduktion av yrkesutbildningens olika lärmiljöer eller var, när och hur pågår undervisning i yrkesutbildning?
  • 14:20–14:50: Kulturens och det socialas betydelse för kognitiva lärprocesser 
    Jane Pettersson är FD och lektor i sociologi vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Hon har arbetat inom de olika lärarprogrammen vid universitet under ca 10 år, och arbetar just nu även med LU27 (lärarutbildningsreformen) i arbetsgruppen för yrkeslärare.

    I relation till övriga presentationer tar Jane upp ytterligare en viktig pusselbit från vad forskning inom kognitionsvetenskap har att säga om kognitiva lärprocesser, nämligen den om hur kultur (i vid mening) och social kontext är sammanvävt med kognitiva lärprocesser. Det faktum att social och kulturell kontext spelar roll för lärprocesser är inget nytt, varken inom forskning eller för den yrkesverksamma läraren. Under denna presentation bekantar vi oss dock kort med vad specifikt kognitionsvetenskapen kommit fram till.
  • 14:50–15:00: Paus
  • 15:00–15:30: Kognitionsvetenskap i ämnesundervisning
    Emma Leifler är FD och lektor i specialpedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Emmas forskning placeras inom området pedagogisk psykologi. Hon undervisar främst i specialpedagogiska kurser på olika lärarprogram.

    I sin presentation ger Emma en introduktion till en del av området kognition och kognitiva funktioner, samt hur detta kan förstås när lärare planerar för sin undervisning. Det finns teorier och förklaringsmodeller som är värdefulla när vi ska förstå skolan och elevers lärande. När vi tar del av den kognitionsvetenskapliga diskursen som lämpar sig för skola och klassrum hittar vi flera ord och begrepp som kan kopplas till pedagogik och didaktik på ett naturligt sätt, där de nya orden och begreppen kan jämföras med hur vi benämnde det tidigare. En del områden som förklaras med stöd i kognitionsvetenskap, till exempel elevers självreglering, motivation, stress och minnesfunktioner är lärare vanligen förtrogna med, och även att elever tränar sig på ett kunskapsinnehåll och gör det till sitt med olika tekniker. I undervisningen kan det behövas stöd i form av förstärkta instruktioner, repetition eller ett visuellt stöd. Stödet planeras utifrån kännedom om elevers kognition.
  • 15:30–16:00: Frågor och diskussion

Om arrangörerna

Kollegiet för yrkeskunnande vid Göteborgs universitet bjuder in till seminarier där frågor om yrkesutbildning och yrkeskunnande diskuteras med utgångspunkt i aktuell forskning, utvecklingsprojekt och annan yrkespedagogisk verksamhet. Alla som är intresserade av yrkeskunnande inom olika områden är välkomna till våra öppna seminarier.