Tyskans ställning i världen - idag och igår

Kurs
TY2216
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-23256
Tillfället är inställt

Om utbildningen

Kursen har en sociolingvistisk infallsvinkel och behandlar det tyska språkets nutida och historiska ställning i olika delar av världen.
Du studerar och tillämpar lingvistiska teorier om flerspråkighet, minoritetsspråk, språkkontakt och språkpolitik både ur ett historiskt och ett nutida perspektiv.

Kursen inleds med en översikt över tyskans geografiska spridning under olika perioder och diskussion kring teoretiska och metodiska utgångspunkter.

Sedan har kursen två tematiska tyngdpunkter: Först läggs tonvikten på det geografiska område där tyska är majoritetsspråk (dvs. nutida Tyskland, Österrike och Schweiz). I fallstudier studerar vi förhållandet mellan olika tyska varieteter i samhället och inflytandet av andra språk både under tidigare språkperioder och idag.

Det andra temat är tyska som minoritetsspråk i olika delar av världen både förr i tiden och nu. Vi diskuterar språkpolitiska frågor i relation till olika situationer med språkkontakt och deras utformning.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs 60 hp tyska med minst 30 hp godkänt resultat från TY1210 eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Vad händer sedan – plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet. Det finns många frågor, och en del svar hittar du här: https://www.gu.se/studera/efter-studierna

Så är det att plugga

Lokaler