Pedagogik, masterprogram, inriktning Specialpedagogik

GU-1A94B
Ansökan stängd

Kort om inriktningen

Pedagogik, masterprogram med inriktning specialpedagogik ger en bred kompetens inom området pedagogik och fördjupade kunskaper inom inriktningen specialpedagogik. Denna inriktning fokuserar på samspelet mellan individ, utbildning och samhälle samt villkor och förutsättningar för inkluderande verksamheter. Inkluderings- och exkluderingsprocesser är väsentliga teman men även individers delaktighet, kommunikation och lärande. Efter genomförd utbildning kan du ansöka om en masterexamen i pedagogik.

Andra

Om utbildningen

Programmet ges på halvfart och startar med två på varandra följande introducerande kurser som är gemensamma för alla studenter. Dessa kurser blir en gemensam bas där pedagogikens bredd belyses genom att inkludera ett specialpedagogiskt innehåll och ett innehåll riktat mot utbildningsledarskap. Ämnets bredd och olika forskningstraditioner behandlas och ger en god disciplinär grund. Du får här också en orientering om de forskningsmiljöer och den pågående forskning som finns på institutionen. Efter de gemensamma två kurserna ges de första inriktningsspecifika kurserna som löper parallellt under en termin: en kurs mot Pedagogik, en mot Specialpedagogik och en mot Utbildningsledarskap. Dessa kurser ger en fördjupning inom vald inriktning. Därpå följer den första metodkursen (15 hp) som är gemensam för alla studenter. I metodkursen fördjupar du dina metodologiska kunskaper och färdigheter. Efter denna metodkurs följer den andra inriktningsspecifika kursen (15 hp) som åtföljs av en andra metodkurs. Under sista delen av programmet skriver du självständigt en masteruppsats omfattande 30 hp. Problemområde och forskningsfrågor i masteruppsatsen är knuten till den inriktning du valt att följa.

Presentation från informationsträff 6 mars 2024

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt alternativt utbildningsvetenskapligt ämne, eller en lärarexamen inklusive examensarbete (självständigt arbete) om minst 15 hp eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Utbildningen förbereder för såväl vidare utbildning på forskarnivå som för en kvalificerad yrkesutövning med pedagogisk fördjupning.

Så är det att plugga

Undervisningen

Utbildningen bedrivs som halvfarts campusutbildning (30 hp/år) med ett visst antal campusträffar per termin. Vilka veckodagar som är aktuella meddelas i god tid för kommande period. Undervisningen består bland annat av föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. Mellan träffarna förväntas du ta del av undervisningsmaterial, genomföra uppgifter både individuellt och i grupp samt ta del av andra aktiviteter som ingår i aktuell kurs (exempelvis kamratrespons, projekt- eller fältarbete, mm).

Lokaler

Pedagogen ligger mitt i centrala Göteborg, nära till allt. Undervisning och forskning sker till stor del i tre byggnader: A-huset på Västra Hamngatan 25, B-huset på Läroverksgatan 15 och C-huset på Läroverksgatan 5.  I A-huset hittar du Servicecenter, universitetsbibliotek, studentkårens kansli, studievägledning, International Student Office Pedagogen samt ett café. Även i B-huset finns ett café, men också ett väl tilltaget studentkök med mikrovågsugnar  och kylskåp. I alla husen finns gott om platser för studenter för arbete enskilt eller i grupp.